- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Andra årgången (händelserna 1924) /
79

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet 1924. Av fil. dr Karl Asplund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konstlivet 1924.

Av fil. dr Karl Asplund.

E

fter det i konstnärligt avseende
livaktiga året 1923 — Stadshusets och
^ Göteborgsntställningens år — kom
1924 med en lugnare takt och mindre
synliga resultat. I Stockholm reste sig under
året det nya konserthuset under professor
Ivar Tengboms ledning raskt och lovade
bli icke blott en märklig arkitektonisk
skapelse utan även ett betydande centrum för
dekorativ konst av hög rang.

Den svenska arkitekturen
manifesterade sig under året utåt dels genom
utarbetandet av ritningarna till den svenska
paviljongen på Parisutställningen, som efter
tävlan utförts av pristagaren, arkitekt Carl
Bergsten, dels genom en uppmärksammad
utställning av ritningar och modeller i
Lon-don, arrangerad av en av de mest
framträdande i den yngre svenska
arkitektgenerationen, Hakon Ahlberg.

I London gjorde det moderna svenska
måleriet sitt största slag inför utlandet
genom den officiella utställning, som i början
av året arrangerades därstädes med professor
Oscar Björck som kommissarie. Utställningen, som omfattade övervägande äldre
konst och var konservativt lagd, gjorde en vacker pubhk- och kritiksuccés.

Utställningslivet hemma uppvisade den säkerligen mest imponerande utställning
av en man, som förekommit i Sverige, den i slutet av februari och i mars i Liljevalchs
konsthall pågående minnesutställningen över Anders Zorn, där mästarens måleri,
grafik och skulptur visades i större urval än tidigare. Denna utställning ingick i det
under året av Sveriges allmänna konstförening startade, sällsynt lyckosamma
skandinaviska samarbetet och visades delvis i Kristiania, Köpenhamn och Hälsingfors.

Detta skandinaviska konstutbyte upptog under året vidare representativa
utställningar av norrmannen Gerhard Munthe, såväl naturalistiskt friluftsmåleri som
dekorativ konst, samt finländaren Eero Järnefelt.

Men även andra utställningar vittnade på ett storartat sätt om en starkt
uppblomstrande skandinavisk gemensamhetskänsla i konstnärligt avseende.
Grafik-utställningen i Liljevalchs konsthall i oktober blev i det stora hela en glansfull
uppvisning och gav en fylligare bild av skandinavisk grafik än vi sett på länge.

Inom grafikens periferi torde man — åtminstone diskussionsvis — få draga den
med konstnärliga avsikter och gentemot naturen relativt fritt arbetande fotografien.
Denna konst —■ »Pictorial Photography» — inom snart sagt alla Europas länder
framträdde på ett lysande sätt på den i januari av Svenska Dagbladet anordnade interna-

J. A. G. Acke (f. 1859, d. 5/9 1924).

— 79 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:03:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1924/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free