- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugosjätte årgången (händelserna 1948) /
167

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmen. Av Ellen Liliedahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

värld", en symbolisk djurfabel om livssituationen, suggestivt gestaltad. Hans
internationella ryktbarhet utsträcktes under året även till USA, där några av hans
filmer visades på flera stora biografer.

Den utländska repertoaren

I den som vanligt rikthaltiga amerikanska representationen på svenska
filmdukar förekom inga verkliga toppnummer, men stor publikframgång kunde
registreras för bl. a. den beska men underhållande komedien i efterkrigsmiljö
’ Det hände i Berlin", regi Billy Wilder, den hetblodiga färgfilmen "Duell i solen",
Texasliistoria i kolossalformat, de nästan dokumentariskt realistiska
storstadsskildringarna "Ring Northside 777" och "Storstad", båda av kriminalkaraktär,

Eva Henning i "Banketten" samt Fritiof Billquist och Edvin Adolphson i "En svensk tiger".

den psykologiska guldgrävarfilmen "Sierra Madres skatt", "Tyst
överenskommelse", som på ett intresseväckande sätt behandlade den smygande judeförföljelsen
i USA, samt "Väld i mörker", en ovanlig och fint gestaltad film om en dövstum
flicka. Suggestivt raffel var utmärkande för Orson Welles "Lady från Shanghai"
och virtuos lustspelsteknik för Preston Sturges "Otrogen u. p. a.". Signe Hasso
förekom för ovanlighetens skull i en fängslande och kultiverad film, "Dubbelliv",
en psykopatologisk äktenskapshistoria i teatermiljö med Ronald Colman som
bärande namn.

Engelsk film hemförde flera remarkabla framgångar, främst för Laurence
Oliviers smak- och stilsäkra överflyttning av Shakespeares "Hamlet", som höll
sig oväntat länge på repertoaren. En balettmelodram i färg, tekniskt virtuos och
artistiskt raffinerad var "De röda skorna", medan Dickensfilmerna fortsatte med
en kongenial version av "Oliver Twist". Mycket påkostade och vårdade färgfilmer
var vidare Oscar Wilde-komedien "En idealisk äkta man" och den historiska
kärlekstragedien "Saraband" i barockmiljö. Årets största succé för fransk

167

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:09:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1948/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free