- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
87

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 6. Louis Jean Deprez - 7. Wertmüller, Åkerström - Adolf Wertmüller

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN GUSTAVIANSKA KONSTNÄRSKRETSEN 87

elever", skrev Fredenheim 1802 i en inlaga till konungen till förmån för "den
hederlige och nitiske Desprez".

Att Desprez var "både dyr och överflödig" och "kunde numera alldeles
umbäras, sedan hans elever och infödde svenskar kunna i det närmaste
verkställa detsamma" hade vederbörande förut påpekat.

Då hans kontrakt som dekorationsdirektör vid Kungl, teatern utgick 1798,
fick han en liten pension, ämnade flytta till något billigare land än Sverige var,
blev omsider, tack vare Fredenheim, utnämnd till Piranesis efterträdare som
hans majestäts generalagent i Italien men kunde aldrig avresa, då han inga
pengar fick och björnarna hemma höllo honom fast. Titeln och uniformen var
den enda glädje, han hade av utmärkelsen.

Han deltog i akademiens utställningar rned gamla byggnadsritningar eller
nya, som han ej hade någon utsikt att få utföra, och med "underliga och
fantastiska kompositioner", som han improviserat "för att döda tiden",1 Han utställde
1799 ett storslaget projekt till "ärebyggnad över store män av alla nationer" .-.
i ett landskap, prytt med trädplanteringar och monument, placerade han en
pyramid, 200 alnar hög och på spetsen krönt med en triumfvagn (målning i
gouache jämte fasader och genomskärning), 1800 projekt till ärebyggnad för
framlidna kejsarinnan av Ryssland, 1801 en stor figurrik målning i olja, "en
fantasi, föreställande firandet av en atheniensisk högtid vid solens uppgång",
1802 "Tiberius låter störta de landsförvista i en avgrund på ön Capréa" .-
dessutom Vesuvius’ utbrott och Peterskyrkan eklärerad - 1803 "Kung Thirons
gravvård befrias från förstöring" (oljemålning) och Sicilianska aftonsången
(stor komposition i akvarell), 1804 Alexandrias grundläggning (likaledes i
akvarell, stor, figurrik ceremonitavla).

I ständig ängslan för sitt uppehälle - ofta "ond, brydd och utan pangar",
som Sergel tecknat honom - framlevde konungens generalagent sina sista år.

Han hade varit en vidlyftig herre, som tog dagen lätt, älskade friheten och
bar sin hatt efter eget behag. Hans förhållanden hade varit en smula trassliga.
"Hr Desprez, stor i konsten, kände ingen hushållning", skrev testamentsexekutör n.

Han avled i mars 1804 - ryktet spreds, att han blivit förgiftad av
portugisiske envoyén Correa d. y., som var skyldig honom pengar.

7.

Även Wertmuller - i Rom samtida med Masreliez och med
David - representerar i sitt måleri det plastiska elementets
övertag över det måleriska. Vid 21 års ålder begav han sig 1772
från Stockholm till Paris, studerade där i 3 år hos Vien och vid konstakademien,
följde så Vien till Rom, arbetade där liksom Masreliez på att tillägna sig all-

1 Sundvall i brev till Wertmuller 1800.

Adolf Wertmuller,
f. 1751, d. i
Dela-ware 1811.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:48:14 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/1/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free