- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
47

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 1. Konstriktningar - Den nordiska konstutställningen 1866

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL XV :s TID. KONSTNÄRER OCH KONSTVERK 47

intåg", och åt Oskar Anderson, som valt att framställa "Gustav Adolf i slaget vid
Meve". 1866 års ämne var "Den förlorade sonens återkomst".

Kungliga medaljen gavs åt skulptörerna Kjellberg 1860 och Ericsson 1862,
då även målaren P. D. Holm fick samma utmärkelse för ett inlämnat landskap.
De smärre medaljerna utdelade akademien fortfarande frikostigt. Exempelvis
erhöll 1860 Rosen tre olika medaljer av fjärde ordningen - i målning,
antikritning och anatomi - och i arkitekturskolan fick Gellerstedt samtidigt tre
medaljer av olika rang - en för tävlingsämnet, en för kompositionsskiss och en
för praktisk byggnadsritning. De många lägre medaljerna avskaffades först 1871.

De skandinaviska rörelserna hade väckt längtan efter gemensamma
skandinaviska utställningar. Den första hade anordnats i Kristiania 1857, den hade att
uppvisa 43 bidrag från Sverige. Försöket upprepades 1861. Dessa utställningar
voro - enligt Dietrichson - "mycket ofullständiga", den första "verkligt
representativa" nordiska utställningen ägde rum i Stockholm 1866. Den var på
samma gång den mest omfattande utställning, som dittills förekommit i Sverige -
där deltogo enligt katalogen 99 svenska konstnärer med 355 nummer, 53 norrmän
med 169, 54 danskar med 109 och 18 finnar med 46 nummer.

Utställningen fyllde hela översta våningen i Nationalmuseet. Övre trapphallen
var, som sig bör, upplåten åt skulpturen, där sågos Qvarnströms Engelbrekt,
Bissens vredgade Akilles, Saabyes Adam och Eva, Valter Runebergs
Silenus-grupp, dessutom herdegossar, säterflickor, lekande barn. Men i kupolsalen hade
Bältespännarne fått en hedersplats inom kolonnernas halvkrets.

Svenskt, norskt och danskt måleri upptog var sin stora sal jämte tillhörande
smårum, åt Finland voro rummen utmed norra fasaden upplåtna.

Bland de svenska målningarna i kupolsalen dominerade Höckerts Gudstjänst
i Lappland - utlånad av dess ägare, franska staten - och hans sista verk
Stockholms slottsbrand. Nordiska myter utställdes av Winge - Loke, Hjalmars
avsked, Ingeborgs längtan - Malmström - Viger Spaa - och Scholander -
teckningarna till Fjolners saga. Blackstadius skildrade "Sankt Sigfrid döpande
smålänningar", Gotthard Werner "Sankta Birgittas dröm", Georg von Rosen
utställde sin prismålning "Sten Stures intåg i Stockholm efter slaget på
Brunkeberg", Boklund och Oskar Anderson historiska genretavlor, Brusewitz "Linné
och hans lärjungar".

Den moderna genren, folkliv och vardagsliv, var naturligtvis den för
allmänheten mest begärliga konstarten. Diisseldorfsskolan var talrikt representerad
av D’Uncker med Pantlånekontoret, Spelsalen i Wiesbaden, Konstberidarna bakom
kulisserna, Tredje klassens väntsal, av Nordenberg med Tiondemötet m. fi., av
Jernberg med Björndansen och Lånesökanden, av Fagerlin med
Kärleksförklaringen samt av Eskilson, Wallander, Koskull, Rudbeck m. fi., bondelivstavlor
utställdes även av Saloman, Virgin, J. Malmberg, Amalia Lindegren och Höckert.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free