- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
69

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 5

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL XV :s TID. KONSTNÄRER OCH KONSTVERK

69

himlen, de mörka gestalterna, som bära den döde från båten upp till kapellet.
Bröllopsfärden med sin milda grå luft och de milt bruna stränderna ger
ödslighetens stillhet en lugn sommardag.

Höskörden betecknar ett stort steg framåt. Redan kompositionen är ovanlig
för en svensk landskapstavla från denna tid, den ger en utsikt utan inramning,
ängen breder sig jämn över den långsträckta duken, över ängen ses sjön och den
motsatta stranden. Denna vidsträckta utsikt är fylld av luft, sol bakom en lätt
slöja av sommartöcken. Här förebådas 1880-talets friluftsmåleri, visserligen
alls ej konsekvent genomfört, men
sökandet är uppenbart och fullt
medvetet. Att uppslaget intresserade
Höckert framgår av att han
återupptog det i ett av sina sista arbeten. Han
tog där ytterligare ett steg framåt, han
ville denna gång ge stämning, ej av
milt och mjukt sommar dis utan av en
klar, solig, blå sommardag - starkt
blå himmel med porslinsvita moln och
blå berg i bakgrunden, det hela ett
uppslag, oförsökt i svenskt måleri från
denna tid. Som verklighetsstudie är
denna harmoni i blått ej övertygande.
Men strävandet intresserar.

Men "den glada Janne", den
spirituelle skämtaren, kvickhuvudet - var
träffa vi honom i hans konst?

Ytterst undantagsvis i hans måleri.
Från hans lyckliga tid i Paris
stammar en liten panna med två unga
skönheter, som studera en affisch från
Mabille, Koloriten är glittrande
munter, behandlingen elegant och läcker, full av esprit och målarglädje. En liten
scen bakom en teaters kulisser med en frodig dansös i vitt som huvudperson är
samma andas barn. Bland Höckerts målningar bilda dessa två intagande pannåer
ett förbluffande inslag, en liten glimt in i det moderna livet, som eljest ej
existerar i hans måleri.

Teckningar strödde han omkring sig, fulla av gott lynne, av frisk och flygande
fantasi, flödande ingivelser, typerna överlägset träffade, damer i krinolin,
strama svenska ämbetsmän, scenens storheter. Här hade Höckert ett område, som
- om han hängivit sig däråt - kunnat ge honom en plats bland de främste,
men på hans tid var skämtbilden för en konstnär med högre syften endast en lek

Höckert. Stockholmsdam.
Blyertsteckning omkr. 1860.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free