- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
184

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 8. Axel Gustav Hertzberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

184

GEORG NORDENSVAN

Han är en av dessa, som trots omisskännlig konstnärsbegåvning nödgas leva
ett liv rikt på motgångar och försakelser men som fördraga allt med det enda
anspråk att få följa sin böjelse.

Vid akademien hade han varit em av de framhållna och ofta belönade
eleverna. År 1858 vann han kungliga medaljen för prisämnet "Änglarna hos
herdarna i Betlehem". Ännu efter Hertzbergs död hade Scholander hans
prismålning i gott minne. Han ansåg den rentav tillhöra "det bästa, jag någonsin sett av

svensk målare", och han yttrade om dess
upphovsman: "Han målade då i sitt
hjärtas oskuld och visste alls icke vad
han gjorde, men trolskt blev det, en
riktigt Rembrandtisk uppenbarelse. Sedan
kom vetandet, intrycken av det myckna
förträffliga, han utomlands såg skapas
kring sig, och detta gav hans arbetssätt
och åskådning en helt annan riktning."1
Före sin utresa målade Hertzberg små
1600-talsmotiv i Boklunds stil och
odlade även den fornnordiska historien.
Han utställde 1839 "Torvald Hjälteson,
som för Erik Segersäll besjunger dess
seger på Fyrisvall", året därefter
"Styrbjörn Starke på Fyris vall" och 1863
"Den döende Hjalmar och Orvar Odd".
Han hade dragit sig fram genom att
teckna porträtt och litografera. 1861 far
han till Finland för att där hopskrapa
en reskassa men finner sig förflyttad
till "ett land, varest konsten ännu ej är
född". Efter två år där ger han sig av
till Paris. Där träffas han i slutet av 1863, utställer på följande års salong en
krogscen, "Enfant prodigue", kopierar i Louvre och undrar i brev till
vederbörande hemma, om något av de mindre stipendierna kunde tillfalla honom,
ty "framtiden ser mörk ut".

De nordiska hjältarna har han lämnat hemma i Sverige. 1865 hemsänder han
tre originaltavlor, "Bön", "Rafael i sin ateljé" och krogscenen - de bli
omtalade som virtuosmässigt och omsorgsfullt utförda - samt kopior efter Rubens,
Tizian, Guido Reni och Giulio Romano.

Trots kungliga medaljen lyckas det honom ej att få stipendium. Då han
flyttat till Dusseldorf, skriver han till Boklund,2 att han efter de upplysningar,

1 Brev till Bengt Nordenberg 5 sept. 1878. - 2 Den 13 sept. 1867.

Axel Gustaf Hertzberg.
Foto.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free