- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
195

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 11. John Börjeson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1870-TALETS KONSTNÄRSKRETS

195

Jämförd med sina föregångare betecknar Börjeson -. framför allt under
sitt senare utvecklingsskede - den riktning inom skulpturen, som utan att
stilisera eller idealisera går lös på verkligheten och söker karaktär och
individuellt liv mera än formskönhet. Hans konstnärslynne var käckt, robust, manligt.

Något äldre än Kjellberg kom han senare än denne in på konstnärsbanan.
Född i Tölö växte han upp i Masthugget i Göteborg, försökte sig i sin tidiga
ungdom som sjöman och som skräddarlärling och arbetade sedermera som
guldsmed och ciselör. Då han åsett avtäckningen av Gustav II Adolfs staty i
Göteborg, vaknade - enligt hans egen
uppgift - konstnärskallelsen. Men först
fyra år efteråt fick han tillfälle att
komma till Stockholm. Vid konstakademien
var han elev 1858-65. Under en hel
vinter lågo likväl studierna nere. Hans
vackra sångröst hade förlett honom till
att försöka sig som skådespelare, utan
föregående skolgång gjorde han en
lyckad debut på Stjernströms teater, men
enligt hans egen åsikt var hans anlag för
scenen mindre än hans förutsättningar
både som skräddare och som ciselör.1

Vid Konstakademien vann han
erkännande men fick ej det understöd i
klingande mynt, han åtrådde. 1865 måste han
återvända till Göteborg.

En grupp "Heimer och Aslög", som
han 1867, som ett sista försök att göra
sig påmint, utställde på Göteborgs börs,
förskaffade honom äntligen det
understöd, han behövde. På anmodan av
Viktor Rydberg skrev Dietrichson, som då
vistades i Göteborg som föreläsare, en anbefallande artikel med det resultat,
att några av stadens penningmän satsade ett resestipendium av 6,000 kr. Varpå
Börjeson reste till Rom.

Där försökte han sig till en början på skisser i nordisk karaktär - Loke,
Fröja, frisen Ragnarök, Tors hammarhämtning m. fi., alla sedermera
förkomna - där modellerade han en sittande "Psyke" med huvudet vilande på
de över knäna korslagda armarna, där uppstodo "Kägelspelaren", en naken

1 Han uppträdde den 22 okt. 1860 på dåvarande Mindre teatern i sångspelet Farinelli - i
samma roll, där förut Fritz Arlberg och Oskar Arnoldson debuterat på samma scen. Han
kvarstannade där till spelårets slut.

John Börjeson.
Foto.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:27:22 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/2/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free