- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
370

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 8. Oscar Björck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

370 . GEORG NORDENSVAN

Han hade tidigt börjat odla sin begåvning. Fick plats i
principskolan vid 13 års ålder, blev elev av Perseus vid 16 och i
målarskolan vid 18 år. Kamraterna karakteriserade honom i Palettskrap som
"köttmålare", han hade sin glädje i starka, mustiga färger och brett, robust
handlag. Kungliga medaljen tilldelades honom 1882 för "Den förlorade sonens
återkomst", och året därefter fick han resestipendium. Han tillråddes att studera
i Bruxelles men anhöll att hellre få stanna i Paris över vintern.

Sin första studieplats utanför Sverige hade han emellertid funnit på Skagen, dit
han kom 1882 efter att förgäves ha sökt en lämplig sommarort på belgiska kusten.
Den unga danska friluftsskolan på Skagen stod nu i kraftig uppblomstring och
drog till sig adepter även från grannländerna. Där funnos Kr0yer, paret Ancher,
Viggo Johansen, Holger Drachmann, Chr. Krogh, Eilif Petersen, Thaulow.
Där levde mästare och lärlingar i det allra bästa kamratskap, i "Fester, Sold og
Glaede" men först och sist i energiskt arbete.

Intrycken av denna unga danska realism, som hos de flesta av skolans mästare
stödde sig omedelbart på fransk pleinairism, blev för Björck på det lyckligaste sätt
bestämmande. Han återvände till Skagen somrarna 1883 och 84 och utförde där
sin första större målning, "Nödskott" - interiör från en fiskarstuga, där hustrun
och barnen skrämda speja ut genom fönstret i den grå stormdagen. På inrådan
av danska konstnärer blev målningen inköpt för Konstmuseet i Köpenhamn. Bland
Björcks följande Skagentavlor äro "Båten sättes i sjön" och "Fiskare i gamla
handelsboden".1

Vintern 1883-84 i Paris medförde inga omedelbara frukter men väl starka
intryck. Att Björck sedan ej fasthöll vid Paris, blev säkert om också ej direkt
hämmande hans studier, åtminstone i någon mån splittrande.

De närmast följande åren vistades han huvudsakligen i Munchen, Rom och
Venedig. I Munchen utfördes det vackert och behärskat hållna porträtt av
hans hustru i helfigur, som nyligen hamnat i Nationalmuseum. I Rom
upptogs han hela vintern 1885-86 av en monumentalt hållen "Susanna", ett gott
studieprov men kallt och temperamentslöst. Efter en sommar i fransk luft, i
Grez, valde han - återkommen till Italien - nära liggande motiv: "Romerska
smeder" - halvnakna figurer i belysning av solstrålarnas och eldgnistornas lek
i den dunkla smedjan - och "Saluhall i Venedig", där den svala skuggan i
arkaderna är med mycken säkerhet återgiven. Förut hade han behandlat
"Grönsakstorg" i sol och "Lördagsmässa i San Marco" - med skymning under
de gyllene valven och ljusreflexer på väggarnas mosaiker.

Med en ytterligare sommar på Skagen avslutades de fem stipendieåren. 1888
blev Björck stockholmsbo, följande år akademiledamot och extralärare.

1 Interiören från handelsboden - med goda typer och mustig färghållning - blev aldrig
helt avslutad. En avbildning finns i "Julrosor" 1910.

Oscar Björck, f.
1860.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free