- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
451

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 14. Tecknare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

451

\ _,

häftena "Druvklasar och ’
fikonkvistar" och "Bland
kolingar, bönder och
herremän", vilka efter år 1900
följdes av ett stort antal
konterfej och skildringar i bild
och i ord.

Hans utgångspunkt är en
rättfram realism, hans
figurer -. även hans charger
- bygga på omedelbar
iakttagelse och på skarp
karakteriserings- och
individuali-seringsförmåga. Sitt område
har han valt efter egen smak
och eget temperament. Han
har skapat ett persongalleri
av folkpsykologiskt värde,
nya typer, representanter för
svenskt lynne, så som han
uppfattat det: prostgubbar,
riksdagsfarbröder,
punschstinna uppsaliensiska
över-liggare, smäckfeta
grundläggare och knipsluga
bondgubbar. Och ej minst har han
intresserat sig för rallare och
dagdrivare, betydligt sprithaltiga uppenbarelser - dekisfiguren är som bekant en
nationalhjälte i svensk diktning. Humorn räddar kolingen liksom andra slarvar
i svensk dikt, alltsedan Bellman kanoniserade sina brännvinshjältar och
krognymfer. Där kolingen står och låtar sig i porten till sin ägande kåk, som håller
på att falla i bitar av ålderdomssvaghet, är han onekligen en individuell svensk
representant för livsbejakande, storbelåten glädje över tillvaron.

Engströms intimitet med sin miljö röjer sig även i hans kärnfulla framställning
av svensk natur, av bondlandet i detta ords rätta betydelse, och av skogen,
skärgården och havet. En originell och stark begåvning har han varit nyskapare på
sitt område.

A. Engström. Bruno Liljefors målande.
Teckning, början av 1890-talet.

Skämtteckningen stod vid sekelskiftet i stark växt och blomstring. Påverkan från
utlandet - i främsta rummet från Tyskland - är uppenbar, men flera av de
förmågor, som uppstodo i Sverige, visade originell läggning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free