- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
486

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. Vid seklets slut. Skulptur och arkitektur - 6. Tidens byggnadssmak - Adolf Kjellström ivrare för äkta byggnadsmaterial - 7. 1880-talets unga genombrottsmän: Carl Möller, Gustaf Clason, Ludvig Peterson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

486 GEORG NORDENSVAN

zianska palazzo Vendramin-Calergi - och Skandias florentinska palats vid
Mynttorget, i huggen sten.

I ritningarna till Sturebadet hade Gustav Wickman sin andel. Han arbetade
i sin ungdom på Isaeus & Sandahls ateljé. Dessa voro ej de enda arkitekter,
som delade med sig av sina beställningar åt lovande och verkningslystna
ungdomar. På Kasper Salins arkitektkontor skisserade Gustaf Clason ett par
Östermalmhus, det Kåbergska och det J. W. Smittska, båda ritades sedan av Boberg.
Och Ludvig Peterson utförde ritningar efter Zettervall, Melander o. fi.
1880-talets unga arkitekter fingo behandla historiska stilar, de ritade i italiensk
palatsstil, i tysk medeltidsstil, i Frans I:sstil eller spansk stil eller morisk, i Sienagotik,
i Rosenborgsstil, och de fingo en viss färdighet i att omsätta äldre arkitektur i
sina verk och tillämpa den för moderna behov.

I denna surrogatarkitekturens tid verkade i en av våra
provinsstäder en ivrare för materialets helg, Adolf Kjellström.

Efter studier vid Tekniska högskolan i Stockholm på 1850-talet hade han
verkat som lärare i Örebro, var nu lektor i byggnadskonst vid Tekniska
elementarskolan därstädes, hade restaurerat den gamla Nikolaikyrkan i Örebro - "på
ett intelligent sätt", vittnar Dardel - - och ledde från 1883 nybygget av Floda
kyrka efter ritningar av Herman Hägg. Vid dessa arbeten använde han de
byggnadsmaterial, hans hemtrakt erbjöd och som blivit använda sedan
medeltiden. Han blev en grundlig kännare av deras natur och av det rätta sättet att
använda dem för byggen i vårt klimat.

"Amatörarkitekten", som Dardel kallar honom, tog sin sak praktiskt. Clason
berättar, att han invid sin egen villa, vilkens material han valt av Yxhults kalksten,
"inrättat en stenhuggarverkstad, där höll han sin son Erik i stenhuggarlära, där
arbetade då ock bröderna Gustafsson. Dessa äro nu våra förnämsta
ornamentshuggare och hava på ett utmärkt sätt motsvarat på dem ställda anspråk". Detta
enligt Clason, som hade Kjellström att tacka såväl för goda impulser som för
praktiska råd och anvisningar vid sina första försök att bygga i kalksten i
förening med tegel.1

1880-talets genombrott fick till en början sina målsmän i de tre sista elever,
som utgått ur Scholanders skola före omorganisationen, Carl Möller, Ludvig
Peterson och Gustaf Clason. De hade vunnit sina kungliga medaljer 1879, 1880
och 1881 och hade i tur och ordning varit akademiens resestipendiater.

1 G. Clason i Teknisk tidskrift 1896. Adolf Kjellström lämnade sedermera tillsammans med
Herman Hägg ritningar till Olaus Petrikyrkan i Örebro, fullbordad 1909.

Adolf Kjellström,
f. 1834.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0500.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free