- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Senare delen (1693-1886) /
140

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 202. Indragning af helgdagar. - § 203. Konfirmationen.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skulle "hädanefter förblifva vid förra vanligheten", så att,
innan catechismiförhören anstäldes, en kort predikan förut
borde hållas. Likväl finge denna nya förordning "icke
missbrukas till lätja eller gifva tjenstefolket anledning attr
då angelägenheten fordrade, eftersätta de för
hemmansbruken nödiga sysslorna".

Man återgick sålunda till den gamla ordningen, och
dervid förblef det ända till början af Gustaf III:s regering.
Men då utkom en kgl. förordning af den 4:de Nov. 1772,
hvari föreskrefs, att Kyndelsmesso-, Michaelis- och AllheU
gona-dag väl skulle bibehållas, men om de inf olle på någon
Söcknedag, i stället firas på nästföljande söndag. Deremot
skulle tredje och fjerde dagarne i de tre större högtiderna,
Marie besökelses dag, Skärthorsdagen, Apostladagarne och
Gångdagarne varda till firande såsom helg- och
prediko-dagar indragna, men alla öfriga årliga högtider firas efter
förra vanligheten. Derjemte uppdrogs åt biskoparne att
föranstalta, " det presterna i församlingarne i stället för
offentliga predikningar, som de härigenom undgingo, desto
flitigare på vissa för hvarje ort tjenligaste tider skulle
underhålla catechismiförhör".

Ehuru denna författning äfven nu väckte mycken
ovilja hos allmogen, som härmades öfver, att helgdagarnes
antal blifvit minskadt, så egde hon dock bestånd för
framtiden, och genom henne blef sålunda i afseende på
högtidsdagarne den ordning införd, som ännu är gällande,
endast med det undantag, att de fyra bönedagarne firades
dels på fredagar, dels på lördagar, dels åter antingen alla
eller några på söndagar, tilldess slutligen år 1807 den nu
gällande praxis infördes, eller att alla fyra bönedagarne
alltid firas på söndag, vanligen den första eller andra
söndagen i månaderna Mars, Maj, Juli och Oktober.

§ 203. Konfirmationen.

Nattvardsbarnens konfirmation var ännu ej i lag
stadgad för den svenska kyrkan. Emellertid förekommo tidigt
nog yrkanden och förslag om densammas införande. Redan
biskop Johannes Matthiæ i Strengnäs hade uti sin be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:36:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkyrhis/2/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free