- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Senare delen (1693-1886) /
238

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 250. De waldenströmska nattvardsföreningarne.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

238 2 5 0. BE WALDENSTRÖMSKA NATTVARDSFÖRENINGARNE.

gör en bön eller en liten betraktelse, och sedan sker
jiistri-butionen, som vanligen går så till, att hvarje närvarande
bryter åt sig ett stycke af brödet samt tager vinbägaren
och dricker, oftast under uttalande af något bibelspråk eller
sådana talesätt som ’Jesus älskar5, ’Jesus lefver’ o. s. v.
På somliga ställen är det bruk, att på ett litet afsides stäldt
bord vin eller en blandning af saft och vatten samt en korg
med skorpor äro tillreds, och dit går hvarje nattvardsgäst
och tager sjelf för sig, emedan endast på det sättet Jesu
tillsägelse ’tager och äter’ anses efterkommas. Någon
föregående syndabekännelse och aflösning skall icke vara
behöflig, ja till och med instiftelseordens uppläsning säges
vid många tillfällen hafva blifvit utelemnad. Allt
sammanlagdt torde uppenbarligen bevisa, att man förvandlat
nattvarden till något helt annat, än den i sig sjelf är, och som
närmast påminner om de gamla kärleksmåltiderna. Och
detta skall nu vara ett återställande af sakramentets helgd
inom församlingen och ett återupplifvande af kyrkotuktens
allvar på det mest grannlaga af alla områden!
Kommentarier äro här öfverflödiga", tillägger erkebiskopen och
förklarar sig vara "lifligt förvissad, att de sjelfrådiga
god-tyckligheterna ej kunna få någon lång varaktighet."

Från Vesterås stift omförmäles i 1878 års
prestmötes-handlingar, att " de waldenströmska lärorna genom
konven-tiklar och skrifters kringspridande vunnit insteg". Der
säges ock, att s. k. "fria nattvardsföreningar uppkommit
inom 23 församlingar, der nattvarden begås utan presterligt
biträde, och dit ingen får inkomma, som ej anses fullt
värdig". Huru nattvardens firande der tillgår, beskrifves på
följande sätt: " Sedan vin och mjukt bröd blifvit på ett bord
framsatta, sätta medlemmarne sig deromkring, och efter det
vinet blifvit fyldt i vanliga glas och någon af ’vännerna’
läst Guds ord och bedit, bryter hvar och en åt sig sjelf af
brödet och dricker vinet. Någon särskild utdelare
behöfves icke, hvarpå ock lägges vigt, ty, säger man, utdelare
kan och får endast Herren Kristus sjelf vara, hvilken ännu
såsom fordom, fast nu osynligen närvarande, tillsäger sina
lärjungar: ’tager och äter", ’tager och dricker’.
Nattvarden föregås ej af något skriftermål. Någon olikhet torde
dock finnas vid de olika nattvardsföreningarne".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:36:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkyrhis/2/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free