Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jehovah-tjensten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen af Victor Rydberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
den tiden om Moses gängse traditionerna ställde honom
visserligen högt såsom folkets politiske befriare, men talade ej
till förmån för honom hos bildstormande monotheister[1]. Man
erinrade sig ännu Nehusthan, ormguden, hvars bild af koppar
Moses lät förfärdiga i öknen; den hade varit fäderna så helig,
att de förde den med sig under ökenvandringen, visste bevara
den under domrarnes stormiga tider och städse rökade för den
ända till Hiskias dagar, hvilken reformatoriske konung
ändt-ligen lät förstöra denna bild. Betänklig i monotheistiskt
hänseende var väl äfven den mystiske Azazel, hvilken en
urgammal, måhända från Moses härstammande lag om
försoningsdagens firande ställde i jembredd med Jehovah; till
synd-offer framfördes nämligen då tvenne bockar, af hvilka den ene
genom lottning bestämdes åt Jehovah och slagtades af
öfverstepresten, den andre åt Azazel och släpptes i öknen, sedan
Öfverstepresten medelst handpåläggning ÖfVerflyttat Israels
miss-gemingar på hans hufvud[2]. Ytterligare ställde traditionen
Moses i ett fienddigt förhållande till omskärelsen[3].
Men Josias blodiga reformationsförsök hade blott en
öfvergående verkan. Knappt hade stormen, som frambesvurits
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>