- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 32 (1912) /
34

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 4—5. 1 September 1912 - Den svenska musikfesten i Dortmund d. 8—11 juni 1912, af L—s - Musiknotiser från hufvudstaden och landsorten - Dr Ludvig Wüllner - Fru Sigrig Arnoldson-Fischhof - Musikhistoriska museet - Fru Sigrid Eklöf-Trobäck - Ranfts lyriska turné - Kapellmästare Tor Aulin - Violinisten Sven Kjellström och pianisten Alfred Roth

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det tekniska arbetet och man saknade
endast fullt genomförd musikalisk
logik. Full af poesi var lento-satsen,
mot hvilken den tredje i satsens
allegretto burlando bildade en
verknings-full kontrast. Denna gaf Åtskilliga
påminnelser om Grieg. Som en
kraftfull modern ande karaktäriseras
Pe-terson-Berger, och beklaganden
uttalades, att han icke på programmet
företräddes med något enda
orkesterstycke.

Ruben Liljefors’ »Blomsterfursten»
rörde sig något trefvande i de
moderna banorna och kunde icke i sin
helhet hålla sig inom en enhetlig
stilistisk ram, men kompositörens sånger
väckte uppmärksamhet genom sin
stämningsrikedom, sin fina uppfattning,
sina af stark lidelse burna effekter,
äl ven om någon större originalitet icke
kunde förmärkas.

En viss återhållsamhet, när det
gäller att tillgodogöra sig de moderna
musikaliska begreppen, fann man i
allmänhet hos de svenska
kompositörerna, och man blef därför gladt
öfver-raskad öfver Natanael Bergs djärfva
symfoniska dikt Traumgewalten , som
enligt den bekante musikskriftställaren
August Spanuths omdöme i »Signale
efter den myckna musikaliska
försiktighet, som man förut bevittnat,
verkade som en uppfriskande vårvind».
Denne djärfve himmelsstormare, Sveriges

enfant terrible», går visserligen till
öfverdrifter och hopar dissonanserna
på hvarandra alltför oförväget, men
han förmår trots sin exentricitet i
detaljernas utformning att fasthålla sin
grundstämning, och han har skapat
ett verk, som, med en viss omogenhet
för närvarande, lofvar mycket för
framtiden.

Wilhelm Stenhammar, hvars opera

Gildet på Solhaug» inledde festen,
företräddes vidare af den fjärde
stråkkvartetten, a-moll, och pianokonserten
n:o 2. Operan, hvars brister i
dramatiskt hänseende franihöllos, och hvars
benämning musikdrama icke fullt
gillades, vann som lyrisk konstprodukt
stort erkännande. »Lyriken i detta
verk är af betvingande skönhet,
metodiken förtjusande och understödd af
praktfulla harmonier, som å sin sida
åter äro klädda i en orkestralt
utomordentligt vacker och klangfull koloris isk
dräkt. Utan att gripa till sökta
effekter förstår kompositören att fängsla
genom egenartade klangkombinationer
af oemotståndlig skönhet. Äfven
rytmiskt erbjuder operan tillräckligt
intressant och vackert.» Stråkkvartetten
är »som en själs historia, full af kamp
och resignation, smärta och glädje,
modlöshet och hopp.» Pianokonserten
fann man grandios, full af eld och
schwung, ett för soloinstrumentet ytterst
tacksamt verk. »Tack vare en
djupare uppfattning af en pianokonserts
väsen måste denna konsert genom
tankarnas djup och formens skönhet ta
en betydelsefull plats i anspråk.»

Sist är att nämna Hugo Alfvén. Hans

verk voro alla förlagda till den sista
orkesterkonserten och gåfvo åt
densamma dess mäktigaste innehåll. Det
intryck, som denne betydande svenske
kompositör gjorde, var också det allra
största, och man torde icke ha kunnat
ge musikfestens instrumentala del en
mera värdig afslutning och en i
afse-ende på det musikaliska värdet större
stegring än genom uppförandet af
Alf-véns storartade tredje symfoni.
Visade sig Alfvén t. ex. i Skogen sofver*
såsom den i denna genre fulländade
mästaren, som framkallade det
entusiastiska omdömet, att han med denna
säng gifvit »den mognaste frukten af
nutida svensk lyrik», så fann man
honom i de större orkestersakerna vara
en skapare af osedvanlig kraft och
bredd. »Ilans alldeles egenartade och
karaktäristiska orkestrala
färgblandningar» och hans smak för djärfva
polyfona sammansättningar väckte det
största intresse redan i »En
skärgårdssä-gen , och med alltjämt ökad spänning
följde man kompositören genom de
underbara trakter, genom hvilka
symfonien ledde.

Den framgång, som de första
festdagarna betecknat för den svenska
musiken, beseglades af O. D., som
vid sin egen konsert framförde ett
antal af den svenska sångens förnämsta
alster. Därmed hade den stora
musikfesten nått sitt slut. Men minnet af
en angenäm upplefvelse står kvar för
deltagaren, och det är att hoppas, att
den märkliga tilldragelsen skall visa
sig vara af en stor betydelse för
spridandet af kännedomen i utlandet om
vår svenska musik. Antydningar
därtill ha redan visat sig.

L—s.

Musiknotiser

frän hufvudstaden och landsorten.

Dr Ludvig Willi ner, som på ett par

år icke gästat Stockholm, konserterar
åter därstädes måndagen den 16. sep
tember i Musikaliska akademiens stora
sal. Ackompanjatör är äfven denna
gång herr Coenraad V. Bos.

Fru Sigrig Arnoldson-Fischhof är

för närvarande på besök i Stockholm.

Musikhistoriska museet, Riddareg.
20, som under sommaren varit
tillgängligt endast en dag i veckan,
hålles öppet söndagar kl. 1—3 och
onsdagar kl. 1—4 e. m.

Bland museets sevärdheter märkes
numera professor Oscar Björcks
oljemålning, framställande hofsångaren
Arvid ödmann som Romeo.

Fru Sigrid Eklöf-Trobäcks
opera-och operettsällskap börjar sin fjärde
sii son g i landsorten i höst.
Personalen, 40 personer, består af samma
medlemmar som föregående år, men

är förstärkt med ett par krafter.
Repertoaren kommer att bestå af
operorna La Bohéme», Regementets dotter»,
Cavalleria Rusticana», »Carmen» och
Mignon». Af operetter har fru
Tro-bäck inköpt »Kvska Susanna» och
»Prinsen af Burgund», hvarjämte äfven ett
par äldre operetter komma att ges.
Som kapellmästare kvarstår herr John
Kårman.

Ranfts lyriska turné. I likhet med

föregående säsonger utsänder dir. Ranft
i höst till landsorten en lyrisk turné,
som skall ledas af kapellmästaren
Fredrik Tobiæson, hvars repertoar bl. a.
upptager »Don Cesar», »Läderlappen»,
»Eva» och »Donna Juanita».

Säsongen inleddes den 1. sept. i
Göteborg, hvarefter sällskapet turnerar
under oktober och första hälften af
december. November tillbringas i
Malmö, och den 15. dec. rycker turnén
åter in på Stora teatern i Göteborg
för att stanna där till den 1 mars.

Kapellmästare Tor Aulin har
kallats till korresponderande medlem af
»Dansk Tonekunstner-forening», en
utmärkelse, som hittills ej lär ha
kommit någon annan svensk musiker till
del. Dessutom har hr Aulin mottagit
det smickrande anbudet att bli chef
för violinskolan vid Musical College i
Chikago, ett af vår tids största
musikinstitut. I )enna befattning har förut
innehafts af bl. a. Emile Sauret,
llu-go Heermann m. fl.

Violinisten Sven Kjellström och
pianisten Alfred Roth hafva i
sommar kunnat fira ett tioårsjubileum, i
det att de konserterat i Sverige under
sommarmånaderna sedan jämnt tio år
tillhaka. Dessa regelbundet
återkommande turnéer ha alltid börjats i
Norrland, där äfven jubileumsturnén
startades den 24. augusti under verklig,
storslagna former. Man hade nämligen
anordnat en lappländsk musikfest 24
—31 augusti, under hvilken icke mindre
än åtta konserter hållits, nämligen fem
i Kiruna, en i Koskuliskulle, en i
Malmberget och en i Gellivare.
Konserterna, som arrangerats af
Kiruna-holaget med direktör Lundbom i
spetsen, hafva gifvits under medverkan af
Kjellströmska kvartetten och sångaren
Simon Holmberg efter följande fem
program.

Program 1. Joseph ITaydn:
stråkkvartett, op. 76, n: r 2, D-dur. W.
A. Mozart: 2 satser ur Duo för fiol
och altfiol. Andréas 1 lallén: ballad ur
Gustaf Vasas saga. Sång med piano.
J. S. Bach: Aria för fiol med
ackompanjemang af stråkinstrument. L. van
Beethoven: sonate för fiol och piano,
op. 47, A-dur. (Kreutzersonaten.)

Program II. Ilaudn: 2 satser ur

Kejsarkvartetten. Schubert: Marche
mi-litaire för piano. Svedbom: Sten Sture.
Corelli: La Folia, för fiol och piano.
Beethoven: stråktrio, op. 8.

Program III. Felix Mendelssohn:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:01:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1912/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free