- Project Runeberg -  Oscar Levertin. En minnesteckning / Senare delen. Författarskap /
421

(1914) [MARC] Author: Werner Söderhjelm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

forskaren grundligt ville sätta sig in i de svenska målarnas
omgivning och arbete i Paris, mycket stora delar av det
franska barock- och rokokomåleriet och dess
konstnärs-personligheter. Men icke blott ämnets omfattning vart på
detta sätt kolossal: för att ernå ett vederhäftigt resultat
måste fullkomligt självständiga och minutiösa forskningar
anställas rörande alla dessa svenskars öden i Paris och
deras bilder uppspåras, såvitt de voro tillgängliga. Vilket
arbete Levertin på allt detta nedlagt, därav får man
måhända den bästa överblick om man flyktigt genomser
bilagorna till originalupplagan av hans arbete (de äro ej
intagna i omtrycket i de samlade skrifterna): det är brev,
förteckningar på svenska målare i konstakademin i Paris
och på franska salonger, på Halls arbeten i Frankrike och
på Lafrensen d. y:s arbeten, med detaljerade
beskrivningar, och det är slutligen en massa anmärkningar om källor
och om enskilda frågor.

Huru skulle nu allt detta grupperas kring Lafrensen,
vilken Levertin slutligen föresatte sig att särskilt studera,
men vars gärning ju knappast var sådan, att den kunde bilda
en medelpunkt? Han lät den bilda en kulmination,
såsom den ju också kronologiskt gjorde, och han grupperade
det övriga därefter, d. v. s. såsom inledningar. Men genom
denna anordning kom arbetet naturligtvis att förete en
egendomlig bild. För ett rätt förstående av emigration och
immigration av konstnärer under blomstringstiden var det
nödvändigt att visa, huru denna internationalism tidigare
begynt, och framställningen härom blev en hel historik över
svensk målarkonst under 1700-talets förra hälft (i de
samlade skrifterna 65 sidor). Själva boken begynner sedan
med ett helt kapitel om Niclas Lafrensen d. ä., fadern, den
mycket anlitade miniatyristen (25 sidor). Detta måste
naturligtvis vara med. Men innan vi komma från fadern till
till sonen, inskjutes ett omfångsrikt kapitel (140 sidor) om
förbindelserna mellan svensk och fransk målarkonst, och
först när sålunda 230 sidor ägnats dessa förberedelser till
själva ämnet, blir detta behandlat i tvenne kapitel om sam-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:39:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/swlevertin/2/0433.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free