Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
andra sidan kan jag vara en sedlig storhet och hava
en högst ofullkomlig sedelära. Det finnes fall, då
personer i mångt och myckel levat ett kärlekens
självuppoffrande liv och däri funnit sin inre
tillfredsställelse och lycka, mitt under det att de av
fullaste övertygelse förkunnat ett egoismens och
nyttighetens evangelium. Sedlighet och sedelära äro
två ting. Det förra är att vara i sitt liv fattad av del
goda såsom av en makt. Det senare är att äga en
mer eller mindre fullständig uppfattning av
sedlighetens uppkomst och utveckling och inre
sammanhang. På samma sätt äro tro och troslära två
ting att noga skilja från varandra.
III
Men om tro sålunda icke är detsamma som
instämmande i en del satser, vilka kristendomen
förkunnar om Gud och världen, så menar man sig
angiva trons väsen genom att bestämma den såsom
kunskap jämte därtill kommande förtroende. Man
tänker sig den kristna trons uppkomst på följande
sätt. Först går jag in på bibeln och kyrkoläran.
Jag inhämtar åtskilliga utsagor om Guds väsen, om
vad han gjort till världens frälsning, om Kristus,
om hans liv och död o. s. v. Men denna kunskap är
icke tillräcklig för att jag skall äga tro.
Försant-hållandet är ett förberedande, ett lägre stadium.
Därtill måste komma ett nytt moment, för att det
144
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>