- Project Runeberg -  Till Österland : skildringar från en resa i Turkiet, Grekland, Syrien, Palestina, Egypten samt på Sinaihalfön hösten och vintern 1894 /
455

(1896) [MARC] Author: P. P. Waldenström - Tema: Turkey, The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kap. 45—63. Judeen: Silo, Betel, Ramalla, Jerusalem, Betania, Jeriko, Hebron, Betlehem, Mizpa, Emmaus, Lydda, Jaffa - 52. Ytterligare om tempelplatsen och dess minnen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den gyllene porten. — salomos tron.

455

staden under muhammedanismens välde. Han lät sedan mura igen
densamma, och så förblef den ända till år 1099, då korsfararne
upprättade det kristna konungariket i Jerusalem. Det var under detta
konungarikes tid en kyrklig sed, att en stor procession hvarje
palmsöndag från Oljoberget tågade öfver Kidrondalen in genom den
gyllene porten. Den kristne patriarken red på en åsna i spetsen för
processionen, och folket strödde under triumferande hosiannarop
kvistar af träd eller bredde sina kläder på vägen framför honom —
alldeles såsom det gick till vid frälsarens intåg.

Jerusalem föll åter i muhammedanernas händer år 1187.
Enligt uppgifter från arabiska skriftställare murades porten igen år
1495, och så har den förblifvit intill nu. Orsaken dertill är en
gammal muhammedansk sägen, att en kristen eröfrare en gång skall
tåga in just genom den gyllene porten och intaga staden. Och det
skall ske på en fredag (muhammedanernas sabbatsdag), då de trogna
äro samlade i sina moskéer till bön. En annan mycket märkvärdig
arabisk sägen förmäler, att porten skall förblifva stängd intill denna
tidsålders ände. Då skall Marias son komma, och då skall den åter
öppnas. Muhammedanismen känner i sitt innersta, att Marias son
till slut skall taga väldet. Ja, hans är makten, det är visst.

Det inre af denna stora portal lärer vara mycket vackert med flere
hvalf, men dit får ingen numera komma in. Såsom bilden visar, är
porten en dubbelport. Den norra halfvan kallas af muhammedanerna
»bättringsporten», den södra »barmhertighetsporten». När skall den
dag komma, då Marias son skall tåga här in genom
barmhertighetsporten och folket gå ut genom bättringsporten för att möta honom
med hosiannarop? Gifve Gud, att den vore nära den dagen!

Men vi fortsätta vidare mot norr. Ungefär 50 steg från den
gyllene porten träffa vi en byggnad, som kallas Salomos tron. Den
hålles i helig vördnad af muhammedanerna. Enligt den
muhammedanska sägnen skall Salomo hafva dött här i sittande ställning, stödd
mot sin staf. Här stod på det herodianska templets tid ett hus för den
polis, som vakade öfver ordningen på tempelplatsen. Denna polis, som
bestod af leviter, omtalas på flere ställen i nya testamentet. Högsta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:35:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillost/0495.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free