- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
43

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Theodorus: Baade-Og. En Nutidsbetragtning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristus udtrykkelig har indskærpet, at man skal vende den venstre
Kind til, naar man faar et Slag paa den højre.

I Sammenligning med det evangelisk-lutherske er
Katolicismen betydelig helere; dog vil jeg ikke anbefale nogen af
Begejstring for det hele at blive Katolik; ti ogsaa her er der
Halvhed. Man kan længe nok spotte Fornuften og den moderne
Friheds Krav; hvis man ønsker at bestaa, maa man dog tage en
lille bitte Smule Hensyn dertil. Og herpaa mangler det heller
ikke i Katolicismen. Til Erstatning for de vidunderlige
protestantiske Bibelfortolkninger har den en Sikkerhedsventil i den ufejlbare
Pave, som vel hovedsagelig er til for at modsætte sig det
fornuftige, men som dog ogsaa af og til i Kraft af en guddommelig
Inspiration, det vil sige: i Kraft af Forholdenes Nødvendighed
kan fire og læmpe og derved dække over altfor skrigende
Skrøbeligheder.

De vil sagtens betragte dette som Drillerier, og De vil
indvende, at, om der end indenfor Kristendommen er Stof nok til
Tvivl og Splid, saa er dog Grænsen mellem den og Ateismen saa
skarp, at det vil være spildt Ulejlighed at forsøge paa at gøre
den flydende. Paa ingen Maade. Modsætningen mellem
Kristendom og Ateisme kan f. Eks. bestemmes som en Modsætning
mellem Aabenbaring og Fornuft. Den Kristne har sit sidste Tilhold
i et oversandseligt, som er bleven ham meddelt ad overnaturlig
Vej, hvorimod Ateisten ene og alene vil antage, hvad der er
indlysende for hans Fornuft. Dette lader sig vel sige, men det lader
sig ikke praktisk udføre. Ogsaa den Kristne maa, hvad enten
han har Lyst dertil eller ikke, tage sin Fornuft til Hjælp; hvis
noget under ingen som helst Form træder i Forhold til hans
Fornuft, da er dette et med, at det slet ikke er til for ham.
Omvendt gives der ingen Ateist, uden at han jo, naar han ret
besinder sig, maa vedgaa, at han saa vel ,i sin Tænken som i sin
Handlen støtter sig til Forudsætninger, der ikke ligefrem ere i
Stand til at bevises; heller ikke han kan med al sin
Anstræng-else fuldkommen slænge det ubegribelige ude fra sig. Eller
Modsætningen mellem Kristendom og Ateisme kan bestemmes som en
Modsætning mellem Mirakeltro og Antagelsen af faste Naturlove.
Men som bekendt kunne de Kristne lige saa lidt som andre
Mennesker undvære Naturlovene; ja Miraklerne staa i Grunden deres
Sind saa fjærnt, at de som oftest forvise dem fra det Liv, som de
virkelig føre i Nutiden, og nøjes med at henlægge dem til en for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free