- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
472

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lauge: Studier over Leonardo da Vinci. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

givet sit fulde Bifald til den Fprdring, at Malerkunsten skulde
være som et Spejl for hele den synlige Omverden, saa vilde det
f. Eks. have været Jan van Eyck.

Dermed staar i Forbindelse, at Leonardo i sin Teori med
begejstrede Ord giver Malerkunsten et afgjort Fortrin for Skulpturen
ligesom for de andre Kunster, idet han fremhæver, at Malerkunsten
har et langt videre Omfang af Opgaver end Billedhuggerkunsten1).
Ogsaa deri vilde Nederlænderne kunne tage ham til Indtægt,
medens Michelangeto som bekendt med den ham egne
Eftertrykkelighed erklærede Skulpturen for at være piii nobile end
Malerkunsten, idet han aldeles ignorerede alle de Opgaver for denne,
som ikke angik Menneskeskikkelsen*).

Leonardo var overhovedet forelsket i Verdens Mangfoldighed
og vilde ikke for aldrig det have undværet det mindste af den.
Naar man mindes hans Granskning og Arbejde i videre Omfang,
i al Slags Natur-Erkendelse og Teknik, forstaar man saa meget
des bedre, at han, det mangesidigste af alle Mennesker, ogsaa
indenfor Kunstens Omraade maatte tale Universalitetens Sag.
Hvor han vendte sig hen i Verden, var der et Spergsmaal og en
Opgave for ham. I sine Skrifter taler han udførlig om Fremstillingen
af Støv og Røg, af Lysvirkninger og Horizonter, af Skyer og
Planter o. s. v. o. s. v.

Ogsaa i hans egen Virksomhed som udøvende Kunstner tindes
der enkelte Træk, som ganske svare til hans Program. Læs f. Eks.
Vasari’s Berømmelse over den Karton af Adam og Eva i Paradis,
som Leonardo i sin Ungdom udfarte graat i graat; Vasari omtaler,
mærkeligt nok, ikke nøjere Figurerne i dette Værk, men fortaber
sig aldeles i Beundring over Behandlingen af Planteverdenen,
Tegningen gf de mangfoldige Urter, Tegningen og Forkortningen
af Figentræets Løv, Rundingen af Palmetræets Grene. Ligeledes

’) Richter I, 652—655. Især i 655 sammenligner Leonardo Malerkunsten
med Skulpturen.

’) Se Michelangelos Brev til BenedettoVarchi, fraRom, 1549 (Milanesi, Lettere
di Michelagniolo, 522; min Bog BiUtdkungt, S. 93). Michelangelo sigter
med sine grove Ord: .Hvis den Mand, som har skrevet, al Malerkunsten
fortjæner Fortrinet for Billedhuggerkunsten, har forstaael sig lige saa
godt paa de andre Ting, han har skrevet, saa kunde min Kokkepige
have skrevet bedre derom,* vistnok til ingen ringere end Leonardo
da Vinci, mod hvem han fra gammel Tid var meget uvenlig sindet, og
hvis Autoritet var ham en Torn i Øjet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free