- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
794

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Figurmaler Karl Madsen: Indtryk fra Verdensudstillingen. Fransk Malerkunst. II - Besnard - Roll

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den fra Botticelli paavirkede Retning i den engelske Kunst, den
Retning, for hvilken Burne Jones er den fornemste og talentfuldeste
Repræsentant.

Den retrospektive Udstilling har et omtrent 12 Aar gammelt
Billede af Roli, der viser en Stormflods Ødelæggelser. Paa den
Salon, hvor det første Gang var udstillet, forekom det mig at
være et af de interessanteste Billeder, det bebudede et sjældent
robust Talent, en Kraft og ærgerrig Energi, der netop paa os
danske med vor Tilbøjelighed til kun at eftertragte de smaa
Resultater og være glade for dem, maatte gøre et stærkt Indtryk.
Gensynet med Billedet var for saa vidt en Skuffelse, som det
viste sig at være ganske uhyggeligt sort. Det er aabenbart
inspireret af Gericaults bekendte Billede »Le radeau de la Méduse«,
der jo er ganske lysforladt, hvad i øvrigt ikke ene skyldes
en Ejendommelighed ved Gericaults maleriske Ævner, men ogsaa
en bevidst Hensigt; han har afpasset den mørke Tone efter
Karakteren af den triste Begivenhed, Billedet fremstiller. For saa vidt
passer Sortheden ogsaa ganske godt til Roils Billede. Hensigten
i de to Billeder er nøjagtigt den samme. Malerne har villet vise
os, at der i de uhyggelige Katastrofer, der uophørligt foregaar i
vor egen Tid og om hvilke Aviserne bringer udførlige
Meddelelser, som vi sluger med rædselsblandet Nysgerrighed, ligger
ganske udmærkede Æmner for Malerkunsten, Æmner for storstilede
Kompositioner, i hvilke det er muligt at naa den højeste
dramatiske Spænding og Kraft, ja selv en notabel Brøkdel af Michel
Angelos sublime Patos og Vælde. At søge det mest gribende
Udtryk for Fortvivlelsen hos de vansmægtende skibbrudne fra
Fregatten Medusa eller hos de ulykkelige Mennesker, hvis Huse
og Hjem styrter sammen under en forfærdelig Oversvømmelse et
Sted i Frankrig en Gang i Halvfjærdseme, er jo heller ikke et
mindre ophøjet Maal end at ville gengive Fortvivlelsen hos den
os ganske ukendte Slægt af ugudelige Halv-Aber, som Syndfloden
har fortæret. Rolis Billede mangler ikke Storhed, men Slægtskabet
med dets Forbillede er for iøjnefaldende, han er i sine senere
Billeder naaet at blive langt mere personlig og faa den Friskhed
og Sandhed i sin Farve, som Stormflodsbilledet ganske mangler.

Den i dette Billede antydede Stræben efter i anselige
Værker at skabe en Modernisme af en storladen Karakter, er
fortsat i hans Fremstilling af Minearbejdernes Strejke — hvor
Hesten fra Velasquez’ Billede af Fæstningen Bredas Overgivelse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0838.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free