- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
827

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober—November - Herman Bang: Hedda Gabler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hedda Habier.

Forelæsning holdt i Kristiania d. 14 November 1891.

JM aar jeg i Aften, mine Damer og Herrer, skal tale til Dem
om Henrik Ibsens „Hedda Gabler", da maa jeg, for at føre Dem
til det Resultat, til hvilket jeg ønskede, vi sammen skulde naa,
begynde med at gribe noget tilbage i Mesterens Produktion.

I mer end en Menneskealder har nu snart Henrik Ibsen
holdt Rettergang i Norden. Han holdt Tinget, og Procedurens
Akter blev Mesterværker. Egoisten var det, vi véd det alle, som
han kaldte for Skranken at tugte ham.

Det var Egoisten draperet i Gudsforholdet: Brand. Det
var Egoisten, som var strugler of the life, en Radikaler fra
Overdrevet, en strugler of the life fra Landsbygden:
Stens-gaard. Det var Egoisten som Samfundsstøtte og som „Firma“:
Hr. Consul Bernick. Det var Egoisten som Ægtemand: Hr. Advokat
Helmer. Egoisten som Fader, Kaptajnen og Kammerherren Alving,
der satte Barn i Verden, da han var en ødelagt Mand.

Altid og altid Egoisten.

Og altid og altid Egoisten som — Mand. Atter og atter
Mandens Egoisme, der hudflettes, mens Kvinderne, de kommer
langt bedre fra det: de er endogsaa Mændenes Dommere. Lona,
der er kommen hjem for at redde Carsten Bernick „af Løgnen",
staar for ham som en dømmende. Og Noras Opgør med Helmer
er Dommen over Helmer.

Kvinderne hos Henrik Ibsen har disse store to at fuldføre:
at dømme og at tilgive. Som en Tilgivelsens Aand virker i „Per
Gynt" Solvejg; Agnes er i „Brand" hendes sjælelige Søster. Som
rene og skære Billeder fra en anden Verden end vor, en Verden
fuld af ømmere Hengivenhed, Udholdenhed i den milde Tanke,
rigere paa Opofrelsesævne end vor — som rene Billeder virker i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0835.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free