- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 25 (1908) /
803

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober 1908 - P. O. Ryberg Hansen: Nye Træk i Opfattelsen af Paulus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nye Træk fra Opfattelsen af Paulus

803

ningen af sin Virksomhed har anset sig for Messias. Overhovedet
er det ved Jesu Forkyndelse af Guds Rige det moralske Krav,
der træder i Forgrunden: „gør Bod! thi Guds Rige er kommet
nær." Hovedvægten lægges paa, hvad vi skal gøre. Paulus taler
derimod hovedsagelig om, hvad der er sket med os. Wrede har
træffende belyst denne Forskel ved at sammenstille centrale Ord
af dem begge. Jesus: „I skal være fuldkomne, saadan som Jeres
himmelske Fader er fuldkommen." Paulus: „Gud sparede ikke
sin egen Søn;’ skulde han ikke i Tilgift til ham skænke os alt
det andet" Jesus: „hvis dit Øje leder dig til Fald, saa riv det ud
og kast det fra dig." Paulus: „Kristus er blevet os Visdom fra
Gud, Retfærdighed, Hellighed og Forløsning." Jesus: „ingen, som
har lagt sin Haand paa Plougen og saa sér sig tilbage, er
skikket for Guds Rige." Paulus: „Gud har frelst os fra Mørkets
Magt og flyttet os over i sin elskede Søns Rige." Som man sér:
Sætninger der ingenlunde modsiger hverandre, men dog er af
helt forskellig Aand: hist den enkeltes Opgaver, her bestandig
den i Kristus skete Verdensomvæltning.

Men nu den negative Side af Pauli Lære: Lovens Afskaffelse.
Her synes der da ved første Øjekast at være en stærk Berøring.
Ogsaa Jesus opponerede jo mod Sabbat, mod Skilsmisseret, mod
Spiselove o. s. v. Men for det første er det givet, at Pauli Idé
om Lovens Ophør ikke kan stamme fra Jesus. Intetsteds anfører
han Ord af Jesus til Støtte for denne Tanke. Og han kunde ikke
gøre det Thi Messias (og dette er Jesus jo for ham) maa i det
jordiske Liv være under Loven, ligesom han er gaaet ind under
Synden, de onde Engle og de øvrige Magter, der klæber ved
„Kødet". Derfor siger Paulus, at Kristus er „født under Lov";
og det er ham vigtigt, thi ellers havde han jo ikke befriet os
fra Loven. Og dernæst: Pauli Tale om Lovens Afskaffelse er
væsentlig forskellig fra Jesu Holdning. Jesus forkaster den
udvortes pedantiske Fastholden af Budets Ordlyd uden at bryde
med Jødedommen og Loven som Helhed. Paulus tænker
derimod ikke paa de enkelte Bud, han taler netop om Loven som
Helhed, som Udtryk for den jødiske Religion. „Kristus er Lovens
Ende" o: Kristendommen er en ny Religion, der har gjort
Jødedommen ugyldig.

Pauli teologiske Hovedideer stammer da ikke fra Jesus. Heller
ikke Arten af deres Religiøsitet frembyder synderlig Lighed. Er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 10 00:58:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1908/0827.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free