- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1926 /
87

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Enhetlighet och stil, särskilt med tanke på mässmusiken 87

grunden framskjutna förut förbi-
sedda sanningar, eggas den av mot-
ståndet att kämpa som för livet.
Får den hugg och blir sårad, avger
den ett rop, fastän det här får ett
estetiskt uttryck, nämligen i sångens
toner. Därför bliva alltid reforma-
tionstider, väckelsetider, som alltid
äro kamptider, sångtider par préfé-
.rence. Det musikaliskt-rytmiska är
ytan, det psykologiska (solidaritets-
känslans beskaffenhet) ligger dju-
pare, allra djupast ligger den bä-
rande idén, här den nyvordna re-
ligiösa idén, utan tvivel livets star-
kaste makt. |
När denna för en till sång i Guds
hus samlad menighet bärande idé
är utan aktuellt intresse för de för-
:samlade, är solidariteten svag och
sången knappast hörbar. Men om
"idén vaknar till liv och griper de
församlade, växer ’solidaritetskäns-
.lan, och sången ljuder frisk och
jstark. Stora tider i Guds kyrka fö-
der spontant ny sång men kallar
ock till liv livsduglig sång ur dess
kanske hundraåriga grav, och den
gamla sången ljuder jämsides med
den nya, som vore den ej född för
hundra år sedan utan som hade den
tillkommit i går och verkar så ny
och frisk, som hade bläcket ännu
ej hunnit torka in.

När uppenbarelseboken lånar
sina bilder av det eviga livets här-
lighét från sången och musiken i
Guds hus, ligger måhända något
mera där bakom än ett allmänt ut-
tryck för den eviga glädjen, som är
besläktad med den tjusning, vi er-
fara vid sångens och musikens to-
ner. Den oändliga rikedom på ut-
trycksmedel, som sången och musi-
ken i allmänhet, ja även sången i
Guds hus besitter, som likt under-

bart skiftande scenerier avteckna:
sig för vårt inre öga, låter oss ana:
hela den oändliga rikedomen av:
upplevelser, som det eviga livet bär i:
sitt sköte. Bilden tillåter oss ju inga:
närmare jämförelser med en värld,

vars särskilda förhållanden äro oss

fullkomligt obekanta. Men alla
dessa väsensdrag hos sången i dess
olika arter skola helt visst hava sin

motsvarighet i härlighetens rike,

där de icke skola framträda såsom
söndrade motsatser utan i harmo-
nisk enhet med varandra samverka
till Guds och Lammets lov. Den
eviga världen är utan tvivel oänd-
ligt mångskiftande rik, likasom
sången i Guds hus inom sig bär en
oändligt mångskiftande rikedom.
Även på detta sätt torde bild och
verklighet motsvara varandra.
F. M. Allard.

Enhetlighet och stil, särskilt med tanke på
mässmusiken’.

Under de senaste åren har ofta
framhållits vikten av att de olika
gudstjänstliga musikmomenten stå
i ett stilrent förhållande till var-
andra. Å andra sidan har det även
framhållits svårigheten att vid ett
så pass mångfaldigt material med

vitt skilda uppgifter få till stånd
denna enhetlighet i karaktär och
stil.

Vad nu först koralen beträffar,
så beror dess anpassning till den
karaktär, som den speciella helgda-
gen fordrar, i första hand på predi-

+ Ehuru red. på väsentliga punkter ej delar de åsikter, som framföras av författaren
till denna artikel, har red. ej velat förvägra den plats. Detta viktiga problem kommer

senare att ytterligare upptagas till behandling.

Red.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1926/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free