- Project Runeberg -  Tidskrift för Kyrkomusik och Svenskt Gudstjänstliv / 1929 /
120

(1926-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

120
Bachfesten i Leipzig.

Å RETS BACHFEST, den sjuttonde i ordningen, ägde rum i Leipzig
den 8—10 juni under former, vilka i fråga om såväl program
som anslutning torde kunna betecknas som rekordartade. Flera dagar
i förväg voro seriebiljetterna till de åtta konserter, som festen om-
fattade, slutsålda till sista plats. Hör och häpna, åtta konserter på
tre dagar och därtill högtidsgudstjänst, tvenne högtidssammankom-
. .ster, föredrag och en av staden Leipzig anordnad »mottagning»!
Och allt koncentrerat omkring ett enda namn: Joh. Seb. Bach.

Deltagarna voro naturligtvis till allra största delen tyskar, men ett
ovanligt stort antal utländska Bachvänner hade också infunnit sig:
engelsmän, fransmän, schweizare, holländare, amerikaner samt många
skandinaver. Ej mindre än tio svenskar lyste denna gång med sin
närvaro. Ja, lyste, ty om några i en glad uppsyn lade sina känslor i
dagen, så var det svenskarna. Men så är också en Bachfest, särskilt
för den, som för första gången deltager, en upplevelse av första
ordningen.

Festen öppnades i Thomaskyrkan, Bachs egen kyrka, lördagens
eftermiddag med den s. k. Motette, Thomaskörens under arbetsåret
varje lördag återkommande musikhögtidsstund. Här uppfördes som
huvudnummer Bachs åttastämmiga motett »Der Geist hilft unsrer
Schwachheit auf» och därjämte körverk av Bachs företrädare i kanto-
ratet: Dav. 150 psalm för 12-stämmig kör av Sethus Calvisius (1556—
1615, Thomaskantor 1594—1615), Die Seligpreisungen för soli, fem-
stämmig kör och orgel av Schein (1586—1630, Thomaskantor 1616—
1630), en motett för två körer, »Christus ist des Gesetzes Ende», av
Johann Schelle (1648—1701, Thomaskantor 1677—1701) och »Tristis
est anima mea», för femstämmig kör, av Bachs närmaste föregångare,
Johann Kuhnau (1660—1722, Thomaskantor 1701—1722). »Motetten»
inleddes, interfolierades och avslutades av orgelkompositioner, större
verk av Scheidt, Buxtehude och J. S. Bach, spelade av organisten i
Thomaskyrkan Giänther Ramin.

På aftonen samma dag ägde den vid Bachfesterna obligatoriska
kantataftonen rum, också den i Thomaskyrkan. Ej mindre än fyra
vid tidigare Bachfester ej framförda kantater kommo här till ut-
förande: Pingstkantaten »Erschallet ihr Lieder», kantaten för 1 S. e.
Trin.: »O Ewigkeit, du Donnerwort», kantaten för 14 S. e. Trin.:
»Es ist nichts Gesundes an meinem Leibe» och kantaten för Annan-
dag Jul: »Dazu ist erschienen der Sohn Gottes». Det skulle vara
frestande att säga något om vart och ett av dessa mästerverk. Någon
har yttrat, att Bachs storhet ingenstädes i hans kompositioner så fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:54:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tksg/1929/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free