- Project Runeberg -  Upplands fornminnesförenings tidskrift / XXIV /
79

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Till frågan om Upplands äldre kartografi. 7

7

och Åland. 1625 uppgjorde för öfrigt Crail von Bamberg en karta
öfver Södermanland, som finnes i Kungliga Biblioteket i Stockholm,
och som jag i de anförda uppsatserna i Ymer också omriämt.

Kjellberg uppgifver vidare, att det ifrågavarande kartbladet ej
kan ha uppkommit genom förstoring af 1626 års karta på grund
af att här flere namn, Daneri, Skepbouik m. fl.? förekomma, som ej
finnas på 1626 års karta, och att det därför måste vara särskildt
uppgjordt af Andreas Bureus1, och att kartbladet är den äldsta
karta öfver Uppland, som finnes. Huru härmed förhåller sig skola
vi i det följande undersöka.

Kartan är reproducerad efter ett i Westinska samlingen i
Uppsala befintligt löst kartblad, som författaren närmare beskrifver
(sid. 417 ff.). Det är hämtadt ur en atlas och har dubbelspaltig
holländsk text på baksidan. Samma kartblad finnes jämväl —
ehuru färglagdt — in förd t i Joh. Janssonius’ stora Novus Atlas af
år 16502 dock med latinsk text i stället för holländsk. Den
latinska texten är dock till innehållet fullkomligt lik den holländska
på kartbladet.

Det är af dessa omständigheter tydligt för en hvar, att det
ifrågavarande kartbladet måste vara hämtadt från den holländska
upplagan af 1650 års atlas, och att kartan, i den form den
föreligger, härleder sig från denna tid.

Denna nära till hands liggande slutsats gör emellertid icke
författaren, utan gissar, att det anförda Upplandsbladet
härstammar från en föregående atlas af Janssonius af år 1638, som han ej
varit i tillfälle att se3.

Det ifrågavarande kartbladet finnes verkligen också utan några
väsentliga olikheter i 1638 års atlas. Texten är emellertid här
en annan och likaså utstyrseln. Så saknas på 1638 års karta det
å den reproducerade 1650 års karta befintliga Upplandsvapnet i

1 Den af Kjellberg anförda omständigheten, att Janssonius i texten till
1650 års Atlas uttryckligen säger, att de här befintliga tre kartorna öfver
Sverge härstamma från Bureus, har för afgörande af kartornas ursprung
alldeles intet att betyda. Detta uttryck, liksom hela texten för öfrigt, är nämligen
en ordagrann af skrift af texten i Blaeus atlas af år 1640. Det är för
öfrigt underligt .att söka draga några slutsatser af sådana omständigheter som
att »år 1624 nämnes i texten, och Gustaf II Adolf synes hafva lefvat, då den
skrefs» (Kjellberg s. 417) då texten helt och hållet är hämtad från 1626
års karta.

2 Kjellberg har genom ett förbiseende årtalet 1651.

3 Denna upplaga finnes emellertid i Kungliga Biblioteket i Stockholm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 18:33:11 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfornmi/24/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free