Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
mycket på den sköna enhetens bekostnad, måste den
framföras med finess, med diskretion. Fröken Karlsohns och
hr Lundmarks röster hördes emellanåt icke alls, ja, t. o. m.
kören tog sig stundom ut som brumkör. Fru Edling har
ingen klen röst, men i sin stora aria öfverröstades hon
oupphörligt af orkestern; särdeles faste vi oss vid en hög
ton, som fru E. attackerade så vackert, men der omedelbart
derpå en hväsande piccola gjorde fröjden kort.
Den allena saliggörande metronomen i all ära — men
ackompagnementet skall rätta sig efter sången, icke tvärtom,
särdeles i en af så många sins emellan skiftande och
stridande känslor uppfyld sång som den dramatiska. Stora
sångartister fordra absolut detta. Men för att fa ett så
smidigt och tätt tillslutande ackompagnement till stånd på
vår Opera, är jag rädd det tarfvas en hel liten revolution
med dynamit, dynamit som skall spränga — icke anföraren —
men väl hans stol i luften. Uppståndelse brukar ju annars
följa på förändringen, här blefve det förändringen, som
skulle följa/ på uppståndelsen.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>