- Project Runeberg -  Det sköna och dess lagar /
136

(1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och smått följde denna proportionslag och att konsten
gjorde det likaledes. Man fann eller trodde sig finna
det gyllene snittets princip i planetsystemets ordning
och planeternas afstånd från hvarandra, i kristallens
byggnad, i växternas bladställning, i de högre djurens
lembyggnad, i våglinjen, i tonerna, i plastikens och
arkitekturens förnämsta verk, såsom Partenontemplet
och Kölner Dom, äfven som i målarekonstens. Detta
entusiastiska jagande efter gyllene snittet på naturens
och konstens alla områden började dock väcka
misstankar mot principens giltighet. Man gjorde
invändningar, några af ingen motbevisande kraft, t. ex.
Ungers påstående, att ett irrationellt förhållande ej
kan vara en skönhetsnorm därför att det är
irrationellt. Fullt riktig var däremot invändningen, att
utgångspunkterna, från hvilka man funnit det gyllene
snittet iakttaget af naturen och konsten, ofta voro
godtyckligt valda, och att man från lika giltiga
utgångspunkter kunde komma till andra
proportions-förhållanden. Konstkritikern Köstlin, som ej hörde
till entusiasterna och med misstro åsåg den
ifrågavarande jakten, fann emellertid, att Zeising hade rätt
med afseende på Partenontemplet och Kölner Dom.
Naturforskaren Fechner, som också hörde till tviflarne,
gjorde intressanta experimentella försök, som å ena
sidan reducerade det gyllene snittets betydelse till
ett blygsammare omfång, men också bevisade, att
Zeising här verkligen gjort en upptäckt på de
estetiska lagarnes område, och att det gyllene snittet
verkligen är en af den primitiva skönhetens
normalformer. Vid experimenten gick Fechner tillväga på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:24:27 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrdsodl/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free