- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
51

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sofiskt system, som lyckats eller anser sig ha lyckats
bevisa hvad Kant ansåg endast vara föremål för en
förnuftig tro, nämligen Guds tillvaro och själens
odödlighet, kan naturligtvis också gifva moralen ett
djupare underlag och förklara åtskilligt, som Kant
måste lämna oförklaradt, t. ex. den förbindande kraft,
den karakter af helighet, hvarmed sedelagen
förkunnar sig i vårt medvetande. Ty känslan af
moralisk förbindelse innebär säkerligen något mer än
blott en fordran på människan att upprätthålla sin
värdighet som förnuftig varelse i kamp mot de
naturliga drifternas herravälde. Kant själf kallade
moral-lagen en helig lag, och just dess karakter af
helighet hänvisar till en djupare källa för densamma än
människans andliga väsen, nämligen till det absoluta
eller Gud. För en sådan teoretisk filosofi blir det
också möjligt att gifva sedelagen ej endast den
formella karakler, som Kant gaf honom, utan ock på
samma gång ett positivt innehåll och sålunda visa
ej blott huru människan bör handla, utan också hvad
hon bör göra. Men å andra sidan har den kantiska
moralläran just genom sitt oberoende af alla
teoretiska system den stora förmånen att icke nödgas stå
och falla med de teoretiska lärorna, som städse
af-lösa hvarandra. Hennes utgångspunkt är ett
otvifvel-aktigt psykologiskt faktum, den moraliska instinkten;
hennes deduktion af sedelagen är logiskt bindande,
och det resultat hon håller för våra ögon bekräftas
som sant af vår egen inre erfarenhet. Den kantiska
moralens grundlära, att en handlings sedliga värde
eller o värde uteslutande beror af bevekelsegrunden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free