- Project Runeberg -  Filosofiska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi. Hållna i Göteborg höstterminen 1878 /
110

(1900-1901) [MARC] Author: Viktor Rydberg With: Robert Höckert
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Föreläsningar öfver antropologi och moralfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

människans samvete. Dramat slutar därmed, att
representanterna för båda riktningarna gå i timlig
mening under. Men segern är dock tydligen på
Antigones sida. Hon dör, men i medvetande af att hafva
handlat i enlighet med en helig lag, som bjuder
kärlek, förbarmande, hängifvenhet, uppoffring; hvaremot
Kreon får lefva, men i förtviflan öfver det öde, som
drabbade honom, då han ställdes i denna konflikt,
hvari han hade att skydda samhällets rätt och den
juridiska lagens helgd, men gjorde det med järnhård
grymhet, döf för barmhärtighetens röst, glömsk af
den nåd, som det hörde till härskarens rätt att
utöfva. Sådana konflikter, som Sofokles här skildrat,
förekomma ännu och ofta; världshistorien sträfvar
att minska och mildra dem genom att göra
samhällslagarne så öfverensstämmande med sedelagen som
möjligt är, utan att den gräns utplånas, som
nödvändigt skiljer det juridiska från det rent moraliska.

Antigones ståndpunkt är emellertid icke rent
individuell och personligt själfständig. Folktron och
folkseden, som bjödo vördnad och pietet äfven för
den döde fiendens stoft, stodo på hennes sida, och
hon kunde åberopa sig ej endast på sitt eget
samvetes vittnesbörd, utan ock på folkets tro och bruk,
när hon uppträdde mot samhällets lag och regentens
bud. Hon likasom stöder sitt eget samvete på
samvetet hos folkets massa. Detta är icke den stränga,
rent individuella ståndpunkt, som t. ex. filosofen
Kants sedelära intager; men det är likväl ett stort
steg i denna riktning, och säkerligen kände många
bland de tusental athenare, som uppfyllde teatern

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 20 13:41:50 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrfilosof/4/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free