- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver romerska kulturen under de två första århundradena efter Kristus (fortsättning) /
162

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tänkarne hade lånat sina monoteistiska tankar från
Moses och de israelitiska profeterna — en förmodan,
som var lika förlåtlig och nära till hands liggande
som den var alldeles ogrundad. Ehuru allt för mycket
af den grekiska litteraturen gått förloradt, kunna vi
likväl steg för steg följa den monoteistiska
utvecklingsprocessen hos Hellas’ skalder och tänkare.
Skalderna gjorde, såsom alltid, början; ty de
världsom-skapande tankarne födas icke inom logikens och
abstraktionens väggar, utan i fantasien och hjärtat.
Logiken kommer först därefter och tager det nyfödda
barnet under sin vård. Grekernas store skalder voro
i själfva verket deras »vise», voto nationens älste,
mest afhållne och mest beundrade lärare. Redan
Homerus, så djupt inne han än är i sitt folks
poly-teism, och så naivt han än förtäljer estetiskt
tilltalande, moraliskt skadliga fabler om gudarne,
framhåller dock med plastisk åskådlighet, att Zeus (= Jupiter)
icke är de öfrige gudarnes jämlike, utan dem
högeligen öfverlägsen i makt och majestät. Vi påminna
här endast om den gyllene kedja, med hvilken Zeus
hos Homerus säger sig kunna lyfta jorden och
haf-ven och samtlige gudarne upp till sig, samt om de
homeriska verser, ur hvilka Fidias skall hafva fått
sin ingifvelse, då han skapade konstens högsta och
ädlaste mästerverk, Zeus’ bild i Olympia — verser,
som skildra endast den lutning på hufvudet, med
hvilken Zeus bifaller Thetis’ bön om ära och
härlighet åt hennes son Åkilles, men göra det på ett sätt,
som målar för oss det högsta majestät och den mest
huldrika mildhet. En vänlig rörelse af gudakonungens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/2/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free