- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 5. Föreläsningar öfver medeltidens kulturhistoria (fortsättning) /
95

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

såvidt som de tillhöra en jordisk värld, äro iklädda
materialitet, är icke ett bevis mot deras
immateriella ursprung; Jesus själf har ju kommit i köttet och
företett sig med en lekamen, och i öfrigt är materien
själf ett blott fenomen, en företeelse, beroende på en
sammanflätning af sinnesintryck. Det intet, hvaraf
Gud skapat världen, är Guds eget, all mänsklig
kunskap öfverträffande väsen, som vi med positiva och
jakande bestämningar icke kunna uttrycka; det
mörker, som var på djupet, är det eviga mörker, som för
vårt förstånd inhöljer Gud, och som i själfva verket
är ett ljus, som förbländar oss och som ingen
tillkomma kan.

Sålunda utvecklar sig i en evig skapelseakt
världen ur Gud. Den treenige har inkarnerat sig i sonen
och i skapelsen tillika, hvilken enligt Nya
Testamentet har sitt bestånd i Guds son, och vårt sanna lif
är Guds lif i oss. Till Gud, hvarifrån allt härflutit,
skall också allt återvända. Johannes Erigena
betonar starkt de af dogmen förbisedda ställen i Nya
Testamentet, som förkunna alltings återställelse i Gud,
sedan synden och döden, ja själfva tiden blifvit
fullständigt öfvervunna, då Kristus skall öfverlämna
makten åt fadern, sedan han med Gud försonat allt,
både det i himlarne och på jorden är. Det är
aposteln Paulus’ världsåskådning, uttryckt i orden:
»Af Gud allt, genom honom allt, till honom allt».
Erigena, i likhet med kyrkofadern Gregorius af Nyssa,
förkastar de eviga straffen. Gud allena är den evige
och det eviga. Det onda har ingen rätt till det evigas
gudomliga attribut. Gud vill öfvervinna det onda,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:05:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/5/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free