- Project Runeberg -  Världshistoria / Nya tiden 1500-1650 /
182

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 7 Högrenässansen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

182

K. BRANDI, RENASSANSEN.

som ej fått ut sin sold och saknade anförare, på nyåret 1527 drogo raka vägen till
Rom, stormade och plundrade den eviga staden och tvungo påfven till kapitulationen
i St. Ångelo. Ju mera öfverraskande allt detta skedde, dess djupare var intrycket.
En infödd romare fann med förfäran sina landsmän mera skickade till Amors än till
Mars’ lekar, och den allvarlige Sadoletus,inom kort en värdig medlem af kardinalkollegiet,

skref till påfven de minnesvärda
trösteorden: »Om dessa fruktans-
värda straff åter öppna oss en väg till
bättre seder och lagar, då har må-
hända vår olycka ej varit för svår.»
På Roms fall och påfvedömets
djupa förödmjukelse följde genast
det totala utplånandet af Florens’
frihet. Kejsare och påfve ingingo
fred på det villkor, att huset Medici
skulle återinsättas. Staden satte sig
till motvärn, men blef efter ett tap-
pert försvar intagen och kufvad
(1530). I detta försvar deltog också
konstnären Michelangelo såsom fält-
tygmästare. Han hade i växlande
ordning tjenat republiken, påfvarne
och det furstliga huset, utan ro kastad
hit och dit af sitt ödes nycker. Medi-
ceerna hade gynnat hans ungdom.
Sedan hade deras motståndare Sa-
vonarola gjort ett uppskakande in-
tryck äfven på honom, och om hans
djupa själ öfver hufvud har berörts
af yttre tilldragelser, så har upp-
hetsningen under 1490-talet sin an-
del i fullbordandet af hans dystra
väsen. Liksom Dante och Savona-
rola kände äfven han kärlekens öf-
vervälde. Dock under det dessa läto
sin lidelse utströmma i det offentliga
lifvet, skapade hans fantasi blott
alltjämt nya oroande gestalter af öf-
verväldigande kraft och skönhet.
Hans första storverk gällde friheten
(alltifrån 1494), därpå kallade honom
krigaren-påfven Julius II till Rom
(1505): han målade skapelsehistorien
och förband sig att utföra Julius
II:s grafvård. Arbetet afstannade,
och på grund af oändliga förtretlig-
heter fullbordades icke mycket mer
däraf än den imposanta Mosesfiguren, ursprungligen blott en af de många gestalter,
åt hvilka han ville gifva lif och som voro afsedda för detta monument. De medi-
ceiska påfvarne, som från 1512 egde makten äfven i Florens, togo honom i anspråk
för sig och sin familj. San Lorenzos gamla familjekyrka skulle ändtligen få en värdig
fasad (1516), - arbetena på Mediceernas grafkapell fördröjdes på det mest förtretliga
sätt. Helt fullbordadt har ej heller det blifvit, men i tunga gestalterna på dessa graf-
monument, hvilka man tolkat som Dagen och Natten, som Skymningen och Gry-
ningen, är allt sammanfattadt, som den fulländade mästarens mejsel hade att säga
om det öde, som hvilade i honom själf.

Väldigare hafva den nya kulturens yttersta tankar icke gestaltats än genom den

Michelangelo, Moses.

San Pietro in Vincoli, Rom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:09:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/4/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free