- Project Runeberg -  Om Wagnerismen /
9

(1881) [MARC] Author: Adolf Lindgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

9

heten i en gotisk döm, om vi vid betraktandet af de arki-
tektoniska formerna på samma gång förnimma ett byggnadens
grundväsen motsvarande, men i sig enkelt och anspråkslöst
orgelspel. Men inträdde nu i dess ställe ett storartadt ora-
torium, hvilket i lika grad fjettrade vårt öra som det arki-
tektoniska verket vårt öga, så skulle vi trots det beslägtade
i begge intrycken hvarken rigtigt kunna njuta det ena eller
det andra; ty så snart vi började uppmärksamma de båda
konstverken ej blott i deras helhet utan ock i enskildheter,
skulle vi ej längre vara i stånd att uppfatta begge på en
gång och upptäcka öfverensstämmelsen i deras former, begges
verkningar skulle således icke förena sig till en hel, utan
snarare ömsesidigt tillintetgöra och förvirra hvarandra. Lika
litet låter sig den fulla njutningen af ett byggnadsverk förena
med fulla njutningen af ett skulpturarbete eller en målning;
ty antingen skola vi för den arkitektoniska skönhetens skull
glömma bildstodens och taflans, eller för de senares skull
den förra. Med rigtig takt hafva derför grekerna behandlat
sjelfva cellan i sina tempel, i hvilken uppmärksamheten skulle
rigtas på gudabilden, i arkitektoniskt afseende enklare och
torftigare». —

Så långt Zeising. Hans från grekerna hemtade exempel
är så mycket bättre valdt, som det just är den grekiska
konsten, hvilken Wagner alltid framhåller såsom mönster och
hvaruti han tror sig finna ett stöd för sin teori. Det gre-
kiska dramat, menar W., var ett sådant »Gesammtkunstwerk»,
som man nu åter bör söka ernå på en högre bildningsgrad
och med oändligt rikare medel. Denna hänvisning på det
antika dramat har dock endast eu skenbar bevisningskraft.
Vi må lemna derhän, huru vida det alls kan vara skäl att
uppställa ett förgånget ideal såsom eftersträfvansvärdt för
nutiden. Vi må ock på god tro antaga, att i det grekiska
theatron verkligen alla de sköna konsterna stämt möte: icke
var det i alla fall ett möte, en förening i Wagners mening,
så att hvarje konst just här fick sin högsta utbildning! Det
är grekernas tempel, icke deras teatrar, som i alla tider gält
såsom blomman af deras arkitektoniska konst; lika litet har
man sig bekant, att de ädlaste skulpturverk, som antiken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:14:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wagnerism/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free