- Project Runeberg -  Om Wagnerismen /
52

(1881) [MARC] Author: Adolf Lindgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

52

städer inom de mest skilda delar af Tyskland och Österrike,
och på en för wagnerismen särdeles gynsam tidpunkt, då,
med minnet friskt från triumferna i Baireuth, Nibelungen-
dramerna började göra ronde. Detta material torde vara till-
räckligt för att draga några slutsatser rörande den stående
repertoaren. Nå väl! Det visar sig, att endast tre af dessa
åtta teatrar förete ett antal Wagnerrepresentationer, som öfver-
går antalet representationer af någon annan kompositör. De
äro: Berlin, som har 84 föreställningar, deraf på W. komma
13 (Mozart 10); Mänchen med resp. 27—10; samt Dresden
med resp. 48—13 (Verdi 9). Deremot eger af Wiens 76 före-
ställningar W. blott 15, men Gounod 18; af Kassels 36, W.
endast 2, men Mozart 7, Auber 4; af Frankfurts 31, W. 3,
men Rubinstein, Donizetti, Mozart, Nicolai och Beethoven
hvardera lika många samt Flotow 4; af Karlsruhes 35, W.
4, men Mozart, Donizetti och Lortzing lika många; af Königs-
bergs 46, W. blott 2, men Lortzing 9, Götz 6, Mozart 5 och
Rubinstein 4. Häraf synes, att Wagners popularitet visser-
ligen är rätt aktningsvärd, men endast undantagsvis öfver-
vägande. Ännu intressantare är det emellertid att se efter
proportionen mellan de olika stycken af Wagner, som gåfvos
under nämda tid. Vi finna då, att af de sammanlagda 62
Wagnerrepresentationerna komma på Tannhäuser 15, Hollän-
daren 13, Lohengrin 8, Rienzi och Siegfried lika många,
Meistersinger 3, Walkäre och Götterdämmerung 3, Rheingold
1 samt Tristan — ingen. Alltså visar det sig, att populari-
teten i allmänhet är störst för de tidigare verken och aftager
i jemt samma mån som Wagner allt mera tillämpar sina teo-
rier. Eller med andra ord: de Wagnerska operornas popula-
ritet står i omvändt förhållande till deras wagnerism.

Ett rätt betänkligt horoskop för wagnerismens framtids-
utsigter!

+x & x

Redan i det nyss anförda ligger antydt huru pass högt
man, enligt mitt förmenande, bör anslå den positiva praktiska
behållningen af Wagners verksamhet. Redan i Lohengrin,
således före uppträdandet af den egentliga, teoretiska wagne-
rismen, är hela denna behållning i det närmaste kapitaliserad,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:14:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wagnerism/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free