- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
379

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord P - Profeter...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PaOVETER. 379

2 Kl. 4~ 38 f. Äfven gifte män fun-
nes bland »profeternas söner», 2 Kl. 4:
i. Sannolikt är att man i dessa »pre-
fetskolor» studerade uppenbarelsens ord
och med religiösa föredrag och sånger
uppväckte och utbildade den teokratiska
anden. Att lärjungarne stundom tågade
ut i processioner med tal och sång,
synes af s 5. mo: 5 f.~ I9~ 20 f. Ibland
sändes profetsönerne ut af profeten med
något särskildt profetiskt uppdrag, så-
som när Ehisa sände en af dem ut att
smörja Jehu till konung, 2 Kl. 9: 5.
Den slutsatsen får man dock ej draga,
att alla de som gingo i profetskolorna,
och endast de, sedan verkade som pro-
feter. Den profetiska hänförelsen grep
ofta män ur folket helt plötsligt och
oförberedt, 2 Kr. 20: 14. Amos för-
klarade tydligt att han ej hade varit
någon profet eller någon profetson, utan
Herren hade tagit honom från hjerden,
Am. 7: 14 f. Jeremia och Hesekiel
vore af presterhig slägt; Zefanja kanske
af konungastam.
Utom namnet profet finna vi flera
andra benämningar i G. T. för dessa
Herrens sändebud. Emedan prefetens
förnimmelse af de gudomliga tingen
ofta skedde genom en inre syn eller
åskådning, kallades han för en siare
(eb. roeb) eller skådare (eb. hozeh).
Esaia klagar öfver att Israels barn »säga
till siarne: 1 skolen intet se; och till
skådarne: 1 skolen intet skåda», Es.
30: 10 (eb.). Gad kallas Davids skådare
eller profet, s Kr. 2i~ 9 (eb.). 1 s Kr.
29: 29 kallas Samuel siare, Natan l)ro-
fet (nabi), och Gad skådare. 1 2 Kr. 9:
29 nämnes skådaren Jeddi o. s. v. En-
ligt s 5. 9: 9 var namnet siare ett namn
som i äldre tider var vanligare än profet.
»Den man nu kallar profet, den kal-
lade man i forntiden siare. » 1 4 M.
12: 6 f. framhålles skilnaden mellan
den lägre uppenbarelseform, i hvilken
Herren genom syner och drömmaruppen-
barade sig för andra profeter, och den
högre uppenbarelse som han skänkte
sin tjenare Mose: »munthigen talar jag
med honom, och han ser Herrens ge-
stalt». A andra sidan varnar Jeremia
för profeter som predika drömmar, och
hänvisar till Guds ord, Je. 23: 28.
Såsom Herrens redskap och af hans
ande drifven, bär profeten äfven andra
namn. Så kallas t. ex. profeten Haggai
"Jehovas engel" eller sändebud, Hag.
5: 13. En ofta återkommande benäm-
ning är Guds man, den Guds man-
nen, s 5. 2~ 27; 9: 6, 50. Så kallas
äfven Mose, ~ M. 33: 5; Ps. 90: 1.
Andens man är en profet-titel som
förekommer i Os. 9: 7 (Sv. andlig).
Ett annat namn, som påminner om det
ansvarsfulla i profeten» kall, är ordet
väktare. Se derom Es. 52: 5; 56:
se; Je. 6: 17; He. 3: 17 f.; 33: 2 f.;
jfr Eb. 53: 17. Slutligen kallas han
äfven efta "Herrens tjenare", Am.
3: 7; 2 Kl. 57: 13; Je. 7: 25 etc.
1 motsats till Herrens sanna pro-
feter omtalas ofta falske profeter, hvilka
antingen profeterade i afgudarnas namn,
Je. 23: 13, eller lefde i last och upp-
muntrade till last, 23: 14, eller falske-
higen gåfvo sig ut för att tala i Her-
rens namn, Je. 29: 23. Deras tal var
stort. Ahab i Israel samlade 400, 1
Kl. 22: 6, och Jeremia klagar öfver att
både prester och profeter äro ogudaktiga,
och att från Jerusalems profeter är ogud-
aktighet utgången öfver hela landet,
Je. 23: 55, s5. Om deras art och kän-
netecken jfr 5 M. sS: 20 f.; Je. 23:
9 f.; He. 53; 54. De uppträdde lika-
som Herrens profeter i luden drägt
eller fårpels men vore invertes »glu-
pande ulfvars, Sa. 53~ 4; Mat. 7: 15.
Om falska profetissor, jfr He. 13: 17 f.
Då vi öfvergå till N. T:s språkbruk,
ma först anmärka», att en del af judarne
fattade profetian i 5 M. iS om en sär-
skild profet som skulle föregå Messias,
och att han skulle vara en af de gamle
profeterna, åter uppstånden från de
döda. Se Mat. 16: 14; Jh. 7: 40 f.
Det är denne som i Jh. 5: 21, 25 kal-
las profeten och som Johannes Dö-
paren nekar sig sjelf vara.
1 N. T. gifves namnet profeter utom
åt det G. T:s profeter ända tilloch-
med Johannes, den siste af dem, Ln.
16: s6, och den störste af dem alla
enligt Jesu eget ord, Mat. s 5: ss; Lu.
7: 28, äfven särskildt åt Jesus sjelf,
»den profeten af Nazaret», Mat. 25: II,
»den profeten som skulle komma», Jh.
6: 14; Ap. 3: 22 f., samt sedermera
inom den kristna församinhingen åt vissa
offentlig sammankomst talande kristna
af båda könen, 5 Kor, 55: 4 f.; 14:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0383.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free