- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XIII. 1944 /
407

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj. N:r 5 - Johannes Edfelt: Hermann Hesses nya roman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JOHANNES EDFELT

HERMANN HESSES
NYA ROMAN

Det har under åtskilliga år varit ganska tyst
kring Hermann Hesse: en fruktbar tystnad kan
man säga, späckad med gissningar om vad
"Siddhartas" och "Stäppvargens" författare på
sin ålderdom samlat sig kring för uppgift. Från
senare tid föreligger av Hesse hans samlade
dikter, en kollektion av hans lyrik alltifrån
"Romantische Lieder" (1898) och till de i
privattryck 1940 utgivna "Zehn Gedichte". Det
befinnes emellertid att diktaren ur denna
upplaga uteslutit några av poemen ur "Krisis"
—- dem vill han alltså inte längre kännas vid.
Ett friskhetstecken? Eller åldringens rädsla för
det som en gång hade bisarreriets, de kvalfulla
motsättningarnas och morbiditetens stämpel?
Det är svårt att avgöra. Kanske skälet varit att
han inte längre i några av dessa krisdikter
finner den konstnärliga balans i uttrycket som
han vid en revidering ansett sig kunna kräva.

Några dikter, lagda i munnen på en viss Josef
Knecht, ingår också i denna samling. Denna
fiktiva person är också centralgestalten i
Hermann Hesses nya stora roman, varmed han
varit sysselsatt i många år. "Das
Glasperlen-spiel" har också i yttre avseende blivit ett
magnum opus: det är en roman i två band,
sammanlagt omfattande 900 sidor.

"Das Glasperlenspiel" är en utopisk roman.
Sådana har i alla tider skrivits med tanke

Hermann Hesse: Das Glasperlenspiel. I und II. Fritz

& Wasmuth Verlag. Zurich. Sv. kr. 28: 60.

— eller baktanke — på samtidens nöd, uselhet
och förvirring, och Hesse bildar härvidlag inget
undantag: den bittra bakgrunden till Hesses
sköna, alltför sköna, dröm om ett Kastalien,
ett land av ren och olympisk andlighet, där
en elit av människor samlas kring det enda
nödvändiga, nämligen själens förfining,
tankens stringenta utveckling — bakgrunden till
allt detta är vår egen söndersprängda, blodiga
och smutsiga samtid. Ingen skall emellertid
av det hån och den ironi Hesse består denna
samtid förledas tro att han inte till dräggen
tömt dess malörtsbägare: ironien är här bara
den överkänsliges drapering. Vår epok blir
för Hermann Hesse stillöshetens, det tomma
skramlets epok. Han kallar den för "die
feuille-tonistische Epoche", därmed drabbande den i
dess brist på verklig substans och kärna, dess
banala sammelsurium av haltlösheter, hela dess
andliga prostitution. Vår tids tecken är enligt
Hesse: "Livets ödsliga mekanisering, moralens
sjunkande nivå, folkens brist på tro och
konstens brist på äkthet." Dilettanteriet frodas,
"följetongsepokens" smarta servitörer av
litteratur formulerar sina intetsägande pikanterier:

"Omtyckt innehåll i sådana uppsatser var
anekdoter om berömda mäns och kvinnors liv
och deras brevväxling, de kunde exempelvis
bära titeln ’Friedrich Nietzsche och dammodet
omkring 1870’ eller ’Kompositören Rossinis
älsklingsrätter’ eller ’Knähundens roll i stora
kurtisaners liv’."

407

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:56:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1944/0423.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free