- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 1. Forntiden och medeltiden /
170

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vikingatiden - Vikingatidens svenska diktning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som han förärar fadern; därpå skändar han Niduds dotter, som
kommit till honom att få en ring lagad, och till sist flyr han. Men
detta är ju intet annat än den antika Dædalussagan, utvidgad med
ett tillägg om den germanske smedens hämnd. Alldeles samma
motiv möter oss på Ardre-stenen (sid. 161). Vi se där smedjan, under
vilken Volund kastat de dräpta konungasönernas huvudlösa kroppar,
och strax framför smedjan upptäcka vi en figur, som troligen skall
föreställa den flygande Volund. Till Gotland har sagan antagligen
lånats från England, ty Ardre-bilden är med all sannolikhet i första
eller andra hand kopierad från ett engelskt original, som återgives
på det s. k. Clermont-skrinet från första början av 700-talet (sid. I/1)-
Kompositionen var antagligen gjord för en bonad eller tapet; dylika
voro omtyckta handelsvaror, vilka vikingatidens nordiska köpmän
gärna köpte, och en sådan engelsk tapet har väl därför kommit till
Gotland, där den sedan avbildades på Ardre-stenen. Men med bilden
måste också sagan hava följt, och den gutniska sagan stammade där-
för från England, liksom säkerligen ock den norska. I en punkt
skilja sig dock såväl Volundarkvida som Ardre-bilden från sagan pa
Clermont-skrinet. Där se vi den fångne Volund i hans smedja,
över ässjan sträcker han fram ett runt föremål (den sönderbrutna
ringen), och i den andra håller han ett annat (en dryckesbägare ?) ; vidare
se vi en hammare och ett runt städ samt, under ässjan, den mördade
konungasonen med avhugget huvud. Framför honom står konunga-
dottern, som synes räcka honom den sönderbrutna ringen. Detta
är den första scenen, som genom ett bladornament skiljes från den
nästa eller rättare närmast föregående: en figur som i handen bär
ett föremål (dryckesbägaren?). Genom ett nytt bladornament skiljes
denna scen från den tredje, som visar oss, huru Volunds broder Egik
fångar de fåglar, av vilka konstnären sedan gör den räddande flyg’
dräkten. Här är sagan således kombinerad med en ny: sagan orn
mästerskytten Egill. Denna kombination, som också förekommer
i den lågtyska Volundsagan, 1 som vi känna genom Didriks saga
av Bern, är emellertid okänd för Volundarkvida, som väl — i den
första dikten om svanjungfrurna — låter Volund hava en broder vid
namn Egill, men — i den egentliga Volunddikten — ej vidare om-
nämner honom. Av Ardre-stenen att döma synes den även hava
varit okänd på Gotland. Däremot stämma bägge de nordiska sago-
versionerna överens med den fornengelska dikt, Deors klagan, där
sagan först berättas: »Weland — — — prövade på elände, veder-
1 Denna skiljer sig för övrigt ganska mycket från den norska sagan i Volunda’"
kvida och företer i det hela en yngre typ. I allmänhet antages, att sagan uppstå**
i Saksen och därifrån spritt sig till England, men en motsatt väg är lika sannolik.
HO

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/1/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free