- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 4. Gustavianska tiden /
341

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kellgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

omständlighet och hans brist på ett livligt temperament samt kunna
icke undgå att giva Thorild rätt, att Rosensteins stil gick »intill,
ifrån, omkring den sanning, man vill finna». Rosensteins betydelse
ligger nog heller icke i hans skrifter, utan i hans karaktär. Ty om
honom kan man med kanske större sanning
än om någon av hans samtida säga, att han
var en ärans man, rättänkande, human, modig
och fördragsam mot olika åsikter, en
verkligt ädel representant för den svenska
upplysningen. Rosenstein, som var född 1752,
var ende sonen till den berömde läkare, om
vilken talats i detta arbetes föregående del,
och hade även på mödernet lärda anor.
Hans morfar var Sveriges på sin tid mest
berömde latinare, professor skytteanus Johan
Hermansson, och han var systerson till det
lärda riksrådet greve von Hermansson. Han
fick också en grundlig, klassisk uppfostran,
vilken röjes både i hans skrifter och i hans
personlighet. Men därjämte mottog han
starka intryck från den samtida franska
kulturen, och han blev »upplysningens» mest
trofaste vapendragare i Sverige. Den
engelska litteraturen kände han visserligen till,
men tog inga intryck av de förromantiska
strömningarna i denna, och för den tyska litteraturen stod han alltid
fullkomligt främmande. Hans ståndpunkt kommer bäst fram i ett
uttryck, som han i ett brev från 1818 lät undfalla sig: »Jag vill ock tro
eller smickrar mig att tro, att Rhenströmmen och Kanalen förbliva,
vad de varit: mänskliga förståndets gränsfästningar». Frankrike var
och förblev för honom kulturens centrum.

illustration placeholder
Nils von Rosenstein.

Karikatyr av J. T. Sergel.


Efter studier i Uppsala inträdde Rosenstein 1771 i kanslikollegiets
expedition, och ehuru han vid 1778 års riksdag tillhörde
oppositionen mot hovpartiet, hindrade detta ej hans befordran. I slutet
av 1782 utnämndes han till ambassadsekreterare i Paris, en plats,
som fordrade stor takt, ty sekreterarens uppgift blev att med
konungen föra en särskild diplomatisk korrespondens bakom ryggen
på ambassadören, Staël von Holstein, som Gustav III mot sin vilja
1783 nödgats utnämna. Men Rosenstein utförde detta uppdrag ej
blott till konungens belåtenhet utan även till Staëls. För
Rosenstein voro dessa år i Paris av den största betydelse. Han blev
bekant med de ledande upplysningsfilosoferna, med Marmontel, La

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:52:13 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/4/0390.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free