- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
162

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - Første Kapitel. Symboliske Billeder - § 89. De vigtigste kirkelige Symboler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

162
\
forekommer den paa en Søilekapitæl i Urnæs Kirke, paa en
Gulvflis i Hovedøens Kloster,, paa 6N Stol tra Tyldals Kirke
Oss paa en Planke fra Lilleherred Kirke.
Kerubim som Evangelistsymboler. De bekjendte
Evangelistsymboler, Menneske, Løve, Oxe og Ørn — alle
vingede — u6ssaar kra de gammeltestamentlige Forestillinger
om Kerubim. Kerubim nævnes første Gang i Gen. 3, 24 som
Paradisets Vogtere. De synes, hvor de forøvrigt nævnes i det
gamle Testamente, at betegne Guds Bgenskaber — Visdom,
Almagt, Styrke, Høihed. Hvorledes de Kerubim var frem
stillede, der stod over Pagtens Ark i Tabernaklet (Ez. 25, 17. 18;
37, 6) og i Salomos Tempel (1 Reg. 6, 23) vide vi ikke; skulde
de have været Menneskefremstillinger, vilde de have været de
eneste saadanne i hele den jødiske Kultus og hele det jødiske
Land, og da Jøderne jo havde en afgjort Sky for «Billeder»,
d. v. s. Menneskefremstillinger, som symboliserede det gud
dommelige, er det neppe troligt. Har de havt Menneskeform,
maa denne have været paavirket af ægyptiske Fremstillinger.
Vi hører kun, at de havde Vinger. De Kerubim, som Ezekiel
beskriver i sit Syn af Jerusalems Tempel (Ez. 41, 18. 19),
havde to Ansigter, et Menneskeansigt og et Løveansigt, men
da 66 synes t3Lnkt6 i N6ii6t spaa Væggen), hvad der altsaa kun
tillod at profilere to Ansigter, er det ikke udelukket, at 66
kan have været tænkte med flere. Og sandsynligvis har de af
Ezekiel været tænkte med fire. Thi i det Syn, Ezekiel Baa
V66 Kebars Flod (Ez. 1, 10), fører de fire Dvr, som bærer
Herrens Throne, Navnet Kerubim og har vistnok hver sit
Ansigt, men 66 fire Ansigter, en Løves, et Menneskes, en Oxes
og en Ørns, maa vistnok tænkes overførte paa de i hans
Tempelsyn forekommende Billeder at Keruberne. Hvorfra
skriver sig disse fire Ansigter: Menneske, Løve, Oxe og Ørn?
Tydeligvis 6r Ezekiels Fantasi under liaiiß Ophold i Exilet
blevet stærkt paavirket af 66 mægtige assyriske og babyloniske
Billedværker, han der Bta6iss havde for Øie, hine fantastiske
Figurer med Vinger, Dyrekroppe og snart Dyre-, snart
Menneskehoveder, der forekommer paa assyriske Basreliefer.
Men fremfor alt gjenfinder vi Motivet til de fire Ovr, han
kalder Kerubim, og som bærer Herrens Throne, i 66 mægtige
Portalvogtere, vi kjender fra Udgravningen at de assyriske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free