- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
169

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - Første Kapitel. Symboliske Billeder - § 91. Mystiske Billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

169
svarende 365 Aander, i hvilke Guddommen aabenbarer sig.
Ikke blot var nemlig Navnet Abraxas eller i dets ældste Form
Abracad en mystisk Formel, der indeslutter Faderen (A — Abba),
Sønnen (B = Ben) og den Helligaand (R-Akad = Ruach Akadosch),
men Ordet Abraxas’s laivseM –= 365 (kttki’ de græske Bog
stavers Talværdi: a — jf, ft = 2, p =¦- 100, a — 1. ts — 200,
a = 1, £ = 60) faldt sammen med den persiske, i det 2det
Aarhundrede stærkt dyrkede Mithras Tal. Dette Abracad
gjentaget gav den (os fra Holberg) velkjendte Formel : Abracad
abra, den Trylleformel, der knyttede sig til Benyttelsen af de
gnostiske Gemmer som Amuletter. Abra-cad-abra, hvor Abra
betegner Treenigheden og cad danner Forbogstaverne i Ordene
ZcoTipia azio bo%r\q («Frelsen ved [Guds] Herlighed»), udsiger
altsaa: «Salus a gloria Trinitatis» og skulde især Være kraftig
mod Andendagsfeber.
De gnostiske Gemmer forenede ligesom Gnosticismen selv
den græske Filosofis Lærdomme og gammelorientalske Fore
stillingskredse med kristne Troeslærdomme ; vi linder derfor
paa disse Gemmer mystiske Tegn blandede med Fremstillinger
af Slanger, Haner og unaturlige Dyresammensætninger, Hage
kors, I’lan6tt6^n og Bokrat6BlioV6(i6r (6 docpoc) som Kristi
Forbillede sammen med Fremstillinger af Kristus under Billedet
af hedenske Guder, som Apollo (Mithras, Solguden), Bacchos
(Yintræet) o. 8. v. Gnostikerne gjorde ogsaa Fordring paa at
eie virkelige Portræter at Kristus (de saakaldte Pilatus
portræter), som den romerske Landshøvding skulde ladet udføre
Natten før Jesu Død; naturligvis 6t hartad vanvittigt Sagn,
der ikke desto mindre endog i vor Tid er blevet opvarmet for
at bevise Existencen at virkelige Portræter af Kristus, selv
følgelig u66n Held, da de for Kristusportræter antagne Billeder
intet andet er, end de velkjendte gnostiske Sokrateshoveder,
der betegner «den vise» som Kristi hedenske Antitype.
Til de mystiske Billeder henregner vi dernæst visse gjen
nem hele Middelalderens Magi gaaende Tegn og Billeder, der
tillagdes overnaturlig Kraft. Saadanne Tegn var det ligesidede
Triangel, der symboliserede Treenigheden, ligesom Trekløveret
eller 66 tre i hinanden slyngede Ringe, Kvadraten, 66r be
tegner Verden med de fire Verdenshjørner ligesom Firkløveret.
Samme Betydninger har 66t gothiske Masværks saakaldte4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free