- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
178

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - Andet Kapitel. Kirkelige Historiebilleder og Enkeltfigurer - § 95. Hedensk-mythologiske Billeder med direkte underlagt kristelig Betydning - § 96. Gammeltestamentlige Billedrækker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

178
bliver Helios med Bit straalende Firspand til Elias, der farer
til Himlen paa Ildvognen, hvad der igjen er Antitypus for
Kristi Himmelfart. Herkules og Hesperiden under Træet, fra
hvis Grene Dragen rækker det gyldne Æble ned, benyttes med
nogen Forandring for Fremstillingen af Adam og Eva med
Slangen i Kundskabens Træ.
Vi har i alle disse Fremstillinger kun at se en naturlig
Følge af den historiske Situation. Den unge kristne Kunst
udøvelse havde jo ingen andre Kilder at øse af end den antik
romersk-græske, altsaa hedenske, der desuden var de omvendte
hedningkristne Kunstnere tilvant fra Barndommen og omgav
dem paa alle Kanter. Vi tør altsaa ikke i disse og lignende
Foreteelser se nogen Synkretisme; derimod var det en høist
betænkelig Synkretisme, naar Konstantin paa sine Mynter af
bildede Solguden med Korset i Haanden, der ad libitum kunde
betyde Kristus eller Helios.
At Gnostikerne med fuld Bevidsthed anvendte de hedenske
Guder: Zeus, Apollo, Bakchos o. s. v. som Kristusantityper er
jo en Synkretisme, der ikke kan undre os.
§ 96. (jaiiimeltestamentlige Billedrækker. De berømteste
Fremstillinger af gammeltestamentlige Begivenheder, som ikke
blot enhver Theolog, men enhver dannet Nau6 bør kjende i en
eller anden Gjengivelse, sammenfatter vi i de følgende Linier.
Skabelsen og Syndefaldet, ligesom Kains og Abels
Offer, Arkens Bygning, Syndfloden, og Noahs
Drukken skab, har fundet sin uovertrufne Fremstilling ved
Michelangelo Buonarroti (1508 — 1512) i det sixtinske Kapel i
Vatikanet. Taarnbygningen i Babel sysselsatte ofte 66
nederlandske Kunstnere i Slutningen at det 16de Aarhundrede; i
vor Tid har W. v. Kaulbach fremstillet den i Berlinermuseets
Trappehus. Abraham ofrende Isaak har maaske sin mest
berømte Fremstilling i Ghibertis og Brunelleschis Konkurrence
arbeider for Baptisteriets Døre i Florents (1403), Sams on s
Historie har Rembrandt behandlet i en stor Række Billeder
(i Dresdenergaleriet, Kasselergaleriet, Berlinermuseet o. fl. Bt.).
Berømte samlede. Fremstillinger at Hovedbegivenhederne i
det gamle Testamente er Mosaikerne i Domkirken paa Monreale
V66 Palermo (12te Aarhundrede), paa Bronzedørene i Dom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free