- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
191

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - Andet Kapitel. Kirkelige Historiebilleder og Enkeltfigurer - § 104. Englene - § 105. Maria og den hellige Familie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

191
med Bæger og Stav, trøster Frelseren i Gethsemane, Haniel
bærer Tornekrone og Rør, Jophiel, Kernben med Flamme
sværdet, fordriver Adam og Eva fra Paradiset, Zadkiel med
en Vædder ved Siden hindrer Abraham fra at ofre Isaak,
Xap Kiel med et Kis i Haanden fører Israeliterne gjennem
Ørkenen. Seraphim og Kerubim fremstilles sædvanlig som
Børnehoveder, omgivne med respektive sex og fire Vinger.
Hele det himmelske Hierarki afbilder den græske Kirke, delende
det mi Englekor, fordelte pall tre Grader: I. Seraphim med
sex Vinger (Jes. 6, 2), Kernbim med fire Vinger og Thronæ
(Throner, et Navn, der erindrer 08 om, at Kernbim hos Ezekiel
danner Guds Throne). IT. Herredømmer, Dyder og Magter
(dominationes, virtutes, pokntiæ). 111. Fyrstendømmer, Vrks
engle og Engle (principatus, a^c/<a«M^ angeli). Hvert at’ disse
ni Rangtrin har sine særlige Emblemer.
§ 105. Maria og den hellige Familie. Maria, hvis
Kultus i den katholske Kirke har fremkaldt en Uendelighed at
Kunstværker, fremstilles dels som Jomfruelighedens, dels som
Moderkjærlighedens Ideal, enten uden eller med Barnet.
Maria uden Barnet træde man tidligere at turde se i
de Xatakoind6dili6<i6r at en Isvinli6 med nddr66t6 Arme. som
senere har faaet Navnet «Oranten», den bedende, og nu snart
antages for at fremstille den afdøde, snart for at betegne
Kirken eller Menigheden. Snart fremstilles Maria uden Barnet,
ligefra hendes Fødsel (Andrea del Sartos Billede i Annunziata
kirken i I^iorent»), til den tnron6n66 Maria ved sin torti6rli^6<i6
Søns Side (sponsa Dei), snart modtagende Engelens lin6Bkad
(Maria «n^^^i«’a^el), snart 13k86n66 (virgo stMsnii<s.s?ma), snart
svævende mellem Gud Fader og Kristus, der sætter en Krone
paa hendes Hoved (virgo incoronata), snart udbredende sin
Xaad6 over den — sædvanlig — knælende Menighed (mater
misericordiæ), snart staaende under Korset eller med Sønnens
afsjælede Legeme i sit Skjød som i Michelangelos <Pieta» i
Peterskirken (mater dolorosa) — Navnet «Piefa» tilkommer
saavel deslige Fremstillinger, som Afbildninger at Kristi at
sjælede Legeme, holdt at Engle —, snart staaende paa Halv
maanen som Murillos berømte Madonna i Louvre (virgo puris
sima, virgo sine /abs originali concepta, virgo immaculata).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free