- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
401

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska konsten på den skandinaviska konstutställningen i Stockholm 1866. II. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

401

samma effekt eftersträfvad, men olyckan ligger just
deri,, att konstnären s tr af va t, och att detta
sträfvande synes. Derige-nom förlora bilderna sin
friskhet: de vilja gerna verka omedelbart, men
de lyckas blott att lägga i dagen sin oförmåga
dertill. Hvad de egentligen s. k. tecknande
konsterna beträffar, hafva vi redan i första häftet
af tidskriften för detta år utförligt uttalat oss om
värdet och betydelsen af Gellerstedts ornament-och
arkitektur-studier. Likaså hafva vi redan kastat en
blick på Kiörboes hundar. Då återstår oss endast att
på detta område anteckna Mandelgrens konsthistoriska
studie-teckningar från Sveriges medeltid, om hvilkas
betydelse i kulturhistoriskt hänseende vi afvenledes
i korthet uttalat oss i ett föregående häfte,
samt Cronstrands originalritningar från Egypten,
märkvärdiga för den finhet och trohet, med hvilken de
återgifva detaljerna och den egendomliga karakteren i
«Faronernas arkitektur». En enda svensk kopparstickare
har uppträdt i täflan med färgkonstnärerna, nemligen
Euben, som lemnat tvenrie utmärkt väl gjorda
stick efter berömda förebilder, - det ena efter
Christofano Alloris Judith i Palazzo Pitti i Florens,
och uttrycket hos hans vällustiga kurtisan med sina
simmande, uttryckslösa ögon och sina svällande läppar
är förträffligt återgifvet, - det andra efter Tizians
«Skattpenning» i Dresden, en oefterhärmlig bild,
örn hvilken sticket dock ger oss en ungefärlig
föreställning. Slutligen har samma tecknare
äfven insändt en kopia i svartkrita af Rafaels
«Madonna della Sedia», hvilken på ett lyckadt sätt
återgifver det trohjertadt menskliga i det berömda och
välbekanta originalet. - Såsom lithografer bemärka
vi till sist hrr Cardon, väl kända och uppskattade
såsom tecknare på sten af vår svenska allmänhet,
samt såsom träsniderska fru Weidenhayn, hvilken på
ett lyckadt sätt återgifvit flere teckningar, till
hvilka särskildt Wallander lemnat vackra original. -
På gränsen mellan de tecknande konsterna och
bildhuggeriet står slutligen medaljgraveringskonsten,
hvilken på utställningen var representerad af
Akademiens för de fria konsterna rese-pensionär,
herr Ericsson, hvilken utställt flere både färdiga och
föreslagna rne-Svensk Liter. Tidskrift II. VII. 18GG.
26

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:34:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid66/0403.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free