- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1887 /
505

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Karl Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM MÅNGFÄRGAD MARMORSKULPTUR. 505

kunde lätt uppräknas. Redan en statys sammansättning af
flera mindre bitar, hvilket arbetssätt man funnit ofta användt
i den bästa antika tiden, talar emot denna äsigt.

Att polykrom skulptur utfördes i den bästa grekiska pe-
rioden, därom hafva vi bevis i ett yttrande af Platon, som
ju själf tillhörde denna period. »Såsom någon, säger han
i Staten IV, 420, :som träffade oss, målande statyer, skulle
klandra oss, att vi icke på den skönaste delen af figuren
satte den skönaste färgen, i det vi icke betecknade ögonen,
hvilka äro det vackraste, med röd färg, utan med svart,
vi då skulle försvara oss med att säga: tro ej att vi skola
måla ögonen så vackra, att de ej mera se ut som ögon,
hvilket äfven gäller om de öfriga delarna, utan akta däruppå
att vi, genom att använda det tillbörliga i enskildheter,
åstadkomma ett skönt helt.> Häraf ses tydligt, att helt fär-
gade statyer begagnades; men är det därmed sagdt, att ala
och i synnerhet marmorstoder målades?

Ett af de starkaste stöden för teorien om en allmänt an-
vänd målning af de antika stoderna skulle säkerligen ligga i
det förhällande, som äfven Lange åberopar, att alla dylika, som
förekomma å de pompejanska väggmålningarna och synas före-
ställa marmorstoder, äro färglagda som verkliga människor.

Men de åberopade tyska forskarnes påstående är ej fullt
korrekt. Visserligen förekomma i Zahns kolorerade planscher
öfver målningarna från Pompeji, Herculanum och Stabix, dem
han själf genast efter utgräfningen kopierat och beskrifvit,
flera fullt kolorerade figurer, hvilka, då de hafva en piedestal
till fotställning, måste anses återgifva statyer, om af marmor
är ej alltid lätt att bestämma, ehuru piedestalens form för
det mesta tyder på marmor. På pl. 55 i samma arbete före-
kommer ett koloreradt ornament i den äldre stilen, med lejon-
och Medusa-hufvuden, hvilka äro hvita. På en af de mål-
ningar, som föreställa en bakkanal, firad af eroter och psycher,
står i bakgrunden en naken Herakles med ett draperi öfver
armen, om hvilken Zahn säger, att den är grå i färgen. På
hans kolorerade plansch (III, 84) verkar den dock som en
hvit figur, fastän färgen är dämpad för att beteckna afståndet
och för att ej draga ögat från hufvudgruppen i förgrunden.
Men äfven om vi skulle antaga, att meningen varit att fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 19 20:51:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1887/0519.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free