- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
115

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN STOCKHOLMS TEATRAR 115

Fot. Atelier Jæger.

IVAN HEDQVIST SOM HOLOFERNES I JUDIT.

Det hebbelska skådespelet med sin
romantiska naturalism var både gripande
och tröttande. Visserligen låter
författaren, och det på denna teater med ganska
mycken hjälp af regissören herr Gustaf
Linden, folket som i en realistisk antik
kör spela med och till och med vara
huvudperson, men de två övermänniskorna
innehava det fru Bosse kallar »bärande»
roller. Det var en tung börda, som vilade
ej bara på Judits utan också på fröken
Kolthoffs vackra axlar. Hon skall vara
stark och svag, manhaftig och kvinnlig,
och först och främst så vackej, som det
fordras av en, som i dryga tvåtusen år av
judar och kristna berömts för
oemotståndlig skönhet. Den ord- eller sifferryttare,
som anser, att tvåtusen femhundra år
varit det rätta, ber jag få upplysa om att
Judits bok skrevs på 1 oo-talet före Kri-

stus, alltså ett halvt årtusende efter den
dessutom alldeles apokryfiska händelsen.

Fröken Kolthoff var man kan väl säga
utomordentligt vacker. I den första akten, då
hon med låg röst och på ett till hjärtat gående
sätt berättade om sitt ofullbordade äktenskap,
var hon bäst. I scenerna med Holofernes var
hon mindre lyckad. Dels undvek hon ej det
recitativartade, som är en sådan fara och
snara i patetiska talpjäser, dels brast hon
kanske något i det lockande. Man trodde
mera på hennes bibliska hygglighet än på
den passion, som Hebbel påstod fyllde
henne.

Priset för aftonen togs av Holofernes—
herr Hedqvist. Han var lika bra som
han var ful, och det vill inte säga litet,
ty han hade gjort sig alldeles hidös i
ansiktet. Han blev ett nytt bevis för att
en herre kan vara både ful och elak och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free