- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
271

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Lorentz Dietrichson. Av Fredrik Paasche

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FREDRIK PAASCHE

271

storie ved Kristiania universitet som mere
end en kaldelse, — som et kald.

Dietrichsons tidligste arbeider var
litteraturhistoriske; som litteraturhistoriker
hadde han begyndt sin gjerning i Upsala.
Det var en reise til Italien, som aapnet
hans sind for nye skjönhetsindtryk og förte
h im over i studiet av kunsthistorien. Denne
omlægning av interesserne var ikke helt
smertefri; den krævet nyt og intenst
arbeide. Men Dietrichson kunde arbeide
— nat og dag, om det trængtes — og
han hadde intensiteten. Den hjalp ham
over alle ytre hindringer. Fattigdommen
var ikke den mindste; den unge forsker
hadde hustru og barn at tænke paa, og
i de tider var det ikke saa let at leve av
sin pen, selv om den var baade flittig og
dygtig. Björnstjerne Björnson, som ved
midten av 1860-aarene mötte Dietrichson
i utlandet, har i et brev fra dengang git
en skildring av sin landsmands, og sin
vens, mere end bekymringsfulde kaar.

Men Dietrichson tok bare hensyn til
det ene, til forskertrangen, som brændte i
ham. Og denne troskap mot opgaven
gjorde ham til herre over alle hindringer.
Han »slog igjennem» i Sverige. Og
omsider opdaget man ham i hans eget land,
forstod, at man ikke kunde undvære ham,
og kaldte ham hjem til en stilling, som
var oprettet for ham, og som man
tidligere ikke hadde havt make til ved vort
universitet.

Lorentz Dietrichson hörte til et
slegt-led, som bar mange store evner frem i
Norge. Blandt hans jævnaldrende var
Ibsen og Björnson, historikeren Ernst Sars og
filologen Sophus Bugge. Disse navne
symboliserer en national vekst, utover mot
Europa, indover mot det bedste i norsk
aand. Lorentz Dietrichsons arbeide
föl-ger de samme linjer.

Han begyndte at forkynde skjönheten
i antikens og renaissancens kunst for et
folk, som altid hadde staat saa temmelig
utenfor den europæiske »klassicismes»
aandsmagt. Han talte i sterke ord om
de værdier, som vor glemte
middelalders-kunst sitter inde med, og han gjorde vort
folk opmerksom paa, at det 19.
aarhundredes romantik hadde bragt landet en ny
besökeisens tid ogsaa paa kunstens omraade.

En mur av fordomme maatte han
gjennembryte. Et skyggt og mistænksomt

publikum, opdraget i pene, stille
borgerstuer, forfærdedes over det nakne i den
kunst, som Dietrichson forherliget, og han
maatte gjennem likefremme henvendelser
kjæmpe mot de blygt nedslagne öine, naar
han tolket avbildningerne av de antikens
mesterverker, som han elsket.
»Bildungs-filistre» av alle arter skumlet over denne
nye, merkelige »videnskap», og fra slike
hold mottok Dietrichson breve, som var
stilet til »herr professoren i humbug».

Men den slags motstånd bare egget.
Dietrichson forstod att sætte sit igjennem.
I et land, hvor der endnu var saa litet
at peke paa av kunst, gjaldt det först og
fremst at skaffe det utgångspunkt, som
museerne gir. Her blev Dietrichsons
arbeide av overordentlig betydning.
Skulpturmuseet og kobberstiksamlingen i
Kristiania skylder ham sin tilblivelse, for
nationalgalleriet, kunstindustrimuseet og
folkemuseet virket han med levende interesse.

Dertil kom hans arbeide i skrift og
tale. Den videnskap, Dietrichson
repræ-senterte, har nu grenet sig voldsomt ut;
forskerne specialiserer sig mere og mere
og skriver tykke verker om emner, som
tidligere kunde staa som forsvindende led
i en större sammenhæng. Dietrichson
kunde specialisere stoffet, naar han vilde.
Han hadde flid og taalmodighet og
nöi-agtighet og opdagerglæde nok til det.
Men som forholdene var i Norge —
ingen samlende bakgrund for detaljerne —
maatte han se det som sin opgave at
fremstille kunsthistorien i bred
sammenhæng, baade i indre sammenhæng og i
nær tilslutning til den almindelige historie.
Han maatte med andre ord la publikum
begynde paa kjendt mark og maatte saa
fore det videre langs visse hovedlinjer.
En indgaaende beskjæftigede med
detalj-spörsmaal var farlig, om man hadde
erobrertrang paa sin videnskaps vegne, og
denne erobrertrang hadde Dietrichson.

Hans fornemste vaaben var ordet, og
han brukte det med glans. Paa os yngre
virket hans veltalenhet naturligvis
gammeldags; vi var oplært til nögternhet, og
den fandt vi ikke her. Men vi maatte
havt meget kolde sind, om ikke
Dietrichsons varme skulde grepet os. Vi lærte
at holde av selv det fremmedfölte ved
hans ordforing; vi forstod, al det for ham
var det naturlige uttryk for hjertets be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free