- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
667

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Svenska romaner och noveller. Av Olof Rabenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSKA ROMANER OCH NOVELLER

667

och oroligt sätt kontrasterar mot
framställningsformens solida saklighet. Om man
känner sig frestad att kalla honom för en
naturalismens romantiker, pekar man i viss
mån på hans andliga släktskap med Zola,
vars nyktra fakticitet — särskilt i hans
tidigare verk — är omgiven av en så yppig
vegetation av personligt passions- och
stämningsliv. Men till vilken stark stilenhet
sammanslutas icke de olika sidorna i Zolas
väsen, medan hos Martin Koch iakttagelse
och känsla, intelligens och temperament,
sakligt och personligt oharmoniskt blandas
och oscillera mellan varandra utan att uppnå
balans. Likafullt är hans författarskap, må
dess alster än från här angiven synpunkt
förefalla omogna, vard större
uppmärksamhet än många inom en mindre genre
full-färdigare verk.

»Guds vackra värld» faller liksom
författarens föregående arbeten inom
samhällsskildringens område; arbetarrörelsen och
det sociala tillståndet inom landet bli dels
särskilt behandlade i mera fristående
partier av den voluminösa boken, dels
använda som ram kring det individuella
livsöde, som utgör huvudhandlingen. Kampen
mellan arbetsgivare och arbetare,
proletariatets konsolidering och socialisering, hela
den sociala krisen, som uppstått genom
storindustrins seger över handtverk och
hemmansbruk — det är särskilt norrländska
förhållanden, författaren här såsom i
»Timmerdalen» framlägger — ställas åter under
belysning av den med hithörande
händelser förtrogne författaren. Även en strejk
med dess moraliska verkningar på godt och
ondt är skildrad i boken. Men detta är
endast en bland de i Guds vackra värld
uppmärksammade samhällsföreteelserna.
Den långa introduktionen ger oss en bild
av livet i en svensk bygd, belägen, efter
vad man kan förmoda, i Hälsingland. De
människor, bland vilka vi här införas, äro
till största delen odjur, mordbrännare,
tjuvar, mördare, ett förbrytarsläkte av grövsta
och råaste slag. Man tror knappt, att man
befinner sig i ett civiliserat samhälle. Av
dessa omänniskors nidingsdåd får man nu
först en blodbestänkt skildring — det är en
hel brottmålskrönika, som till sist blir
enformig genom sitt hopande av fasa och
våldsgärningar. Detta så realistiska ämne
är nu kringgjutet och omfladdrat av skenet
från författarens egendomliga stämningsro-

mantik; den mörka skogen susar och
viskar om brott på ett språk, lånat från skrock
och gamla sägner, som sedan hedenhös
äro rotade i bygden, och molnen ruva som
ondska och kval över jorden. Man kommer
att tänka på Frödings svårmodiga skogsdikt:

Kan hända om nya illdåd
han viskar i klyft och mo,
om människors hätska strider,
om brott och om bruten tro.

Men somjagovan antydt: det dokumentariska
och det lyriska elementet gå icke ackordiskt
ihop utan skära sig i brokig stilblandning
mot varandra. Och likväl finns det i
introduktionen ställen, där
naturbeskrivningens symboliska fantastik med ödsligt
beklämmande verkan suggererar läsaren.

Vi ha hittills icke berört det egentliga
huvudämnet i Kochs bok, varmed en tredje
sida av samhällslivet blottas, nämligen den
perversa sexualiteten och den till städerna,
i detta fallet Stockholm, lokaliserade
förbrytarvärld, vari den frodas. Detta ämne
och det sätt, varpå författaren behandlar
det, är estetiskt sett högst motbjudande,
och det finns sidor i boken, inför vilka
man vill täppa till näsan. Som offer för
lasten skildras en proletäryngling, vars
gradvisa förfall och slutliga moraliska
förruttnelse vi få bevittna. Som det mest
betydande i Kochs bok måste framhållas
den kriminalpsykologi, han ger med Frasse
Gyllenhielms historia. Hur lastbarheten
grundlägges genom hans uppfostran — han
är van att höra sin far tala med överspänd
beundran om förbrytare — hur hans
könsdrift vaknar och genast råkar på avvägar,
hur han börjar stryka kring gatorna och
i behov av pengar säljer sig till en ruskig
roué, hur han så småningom får ett helt
homosexuellt klientel, hur han med sin
värda gynnare anträder nöjesresor till
kontinenten, hur hans njutningslystnad
därigenom eggas och hur tjuvnad för honom
inställer sig som det självklara medel,
varigenom han skall tillfredsställa den, hur han
efter begångna brott kommer i fängelse,
där han med korta mellanrum tillbringar
sina återstående dagar, och hur hans
rättskänsla under detta liv utplånas, hans vilja
uppmjukas, tills endast ett slemmigt och
vidrigt djur är kvar av den forna
människan — allt detta är framställt med en
visserligen upprörande men på samma gång
övertygande realism.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0727.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free