Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Klarhed - Klarinet - Klaring
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Opfattelse af en ell. anden Sag; K. er en af
Rigtigheden uafhængig Størrelse. Endelig
beror en Tankegangs K. ikke blot paa, at de
enkelte kombinerede Forestillinger har den
fornødne K., men ogsaa og fornemmelig derpaa,
at de under Kombinationen holdes i den rette
Rækkefølge, saa at de virkelig gengiver det
Forløb af en mulig Erfaring, som Tanken skal
gengive. I de ret sjældne Tilfælde, hvor
Tænkningen antager Form af en logisk Slutning, vil
dens K. bero paa, at den let kan bringes ind
under det af Logikken for den paagældende
Slutning opstillede Skema.
Alfr. L.
Klarinet (ital. clarinetto, Dimin. af clarino:
Trompet), et Træblæseinstrument af Buksbom
ell. Ibentræ, forsynet med 18 Lydhuller, der
dækkes dels med Fingrene, dels ved Hjælp af
Klapper. Tonen frembringes gennem et
næbformet Mundstykke, i hvis Aabning er
anbragt et enkelt Rørblad, der
vibrerer ligesom Tungen i en
Orgelpibe og derved sætter Luftsøjlen
i Røret i Svingninger. K. hører til
de saakaldte »kvinterende«
Instrumenter ɔ: bl. Overtonerne mangler
de lige Tal, og ved Overblæsning
springer Tonen over Oktaven lige
til dennes Kvint, Duodecimen. De
enkelte Dele af Instrumentet er:
Mundstykket, Hovedstykket (Foden
ell. Pæren) uden Lydhuller,
Mellemstykket, der bestaar af to Dele,
hvis Længde afhænger af
Instrumentets Stemning, og endelig
Lydtragten. Det alm. brugelige Omfang
er e—c4, ud over det bliver Tonen
skrattende. Den anvendes saavel i
Orkestret som til Solospil. For at
undgaa at blæse i Tonarter, der
ligger Instrumentets naturlige
Stemning fjernt, anvender man forsk.
Størrelser og Stemninger: i
Orkestret bruges saaledes C-, A- og
hyppigst B-K.; i Militær- og
Harmonimusik benyttes ogsaa højere
Stemninger: D, Es, As og flere.
Særlige Former af K. er Alt-K.,
der klinger en Kvint lavere end den
almindelige K., Bas-K. og det nu forældede
Bassethorn. K.’s Klangfarve er mild og fyldig,
Tonen i Besiddelse af stor Nuanceringsevne;
men i øvrigt er Klangfarven ikke ganske
ensartet i hele Instrumentets Omfang, heller ikke
for de forsk. Stemninger; man skelner i saa
Henseende mellem det dybe — saakaldte
chalumeau- ell. Skalmejeregister —, hvis Toner er
meget fyldige og mørke i Klangen,
Mellemregistret, der er det svageste, og det høje Register
med særlig intensive og kraftige Toner. K. skal
være opfundet 1690 af Denner i Nürnberg; den
havde kun 7 Lydhuller samt a og b Klap;
senere indførtes Udvidelser og Forbedringer af
Stadler i Wien, Iwan Müller, Jansen,
Czermark o. fl. I den seneste Tid har det Böhm’ske
System ogsaa fundet Anvendelse paa K. Først i
2. Halvdel af 18. Aarh. kommer K. alm. i Brug;
1770 blev den indført i den store Opera i Paris,
Bach og Händel anvendte den aldrig, Haydn
kun sparsomt, først Mozart benytter den
hyppig, baade i sine Orkester- og
Kammermusikværker og som Soloinstrument, og nu er den en
uundværlig Del af Orkestret.
S. L.
Klarinet. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>