- Project Runeberg -  Skriftställning / 1. /
43

(1968) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

säger om bybor att deras sång ”liknar vargtjut” då ligger
fruktan och hat och blodshämnd under orden. Endast stadsbon säger
så utan känsla — utan språkkänsla.

Dock — stadsbon kan skämta om vargen. För honom är
vargtjut en lustighet besläktad med marskattemas sång. Kos talade
som stadsbo om bönder. Men vilka anser att bondpojkarnas sång
är rå och djurisk? Icke bondpojkarna själva. Den sången är
deras. Den som dömer så han dömer bort andra kulturer än den
egna. Han dömer som aristokratin och medelklassen alltid dömt.
Med den bisatsen valde språket sida åt Kos. Vem säger torpare;
vem säger tölp. Vad säger du?

Icke det ytliga, faktiska innehållet i bisatsen var annat än
normalt diskutabelt. (Milutinovics dikt var besläktad med serbisk
folkdikt.) Det var stilen, känsloladdningen. Och den ställde kultur
mot kultur; klass mot klass. Stadsbor, aristokrati och medelklass
(”européerna”) mot bönder (pack) folk. Därefter misstrodde
jag Kos; han må vara hur mycket kommunist och partisanhjälte
som helst.

Bjöm Håkanssons skrivande om ”ett fritt, av yttre krav
obundet konstnärligt skapande” gentemot ”ett allt starkare upplevt
krav på engagemang i sociala och politiska frågor” finner jag
meningslöst. Det finns ingen sådan frihet och det gäller inte ett
sådant engagemang. Först insikten att ingen otur drabbar mig i
körbanan gör det möjligt för mig att nå frihet — först insikten
att allt skapande är ofritt, är bundet av yttre krav och att
engagemanget, det sociala är varje ords rotfäste gör det fria skapandet
möjligt.

Vad som i grunden verkligen oroar mig är hans förhållande till
språket.

”Det är ju faktiskt så, att inte bara befolkningen som helhet
utan varje enskild individ inom sig rymmer ett stort antal
böjelser, förmågor och attityder, som inte är bundna till en viss social
situation eller ett visst samhällssystem. Samlag mitt under
brinnande krig är lika lite en orimlighet som en politiker med
bacillskräck.”

Det faktiska i den första meningen är mycket ofaktiskt. Men
jag behöver inte gå till teori. Den andra meningen upphäver
nämligen den första vilket kan praktiskt bevisas om man försöker
skildra ”samlag under brinnande krig” eller ”politiker med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:18:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts/1/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free