- Project Runeberg -  Skriftställning / 1. /
103

(1968) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Världsrevolutionen och solidariteten

Kaj Björk menar i Arbetet 18-1-62 att jag ”anklagar gångna
tiders arbetarledare för att de inte handlade utifrån 1960-talets
värderingar och kunskaper”. Så enkelt gör jag det inte. Från
Marx och Första Internationalen fram till de allra senaste
internationella mötena har frågan om de nationella befrielserna
diskuterats. Vad vi nu kan se är att vad Marx sade 1869 om Irlands
befrielse var väsentligt för hela frågan om Europa och de
undertryckta folken. Marx är — såvitt jag vet — den första socialist
som analyserade rasfördomarnas sociala betydelse i USA:s
sydstater för att hålla tillbaka den sociala utvecklingen.

Frågan är ännu inte historisk. Vi måste diskutera varför
arbetarrörelsen som helhet (det fanns alltid individer, partier och
fraktioner som såg klarare) kom att svika insikten om att
revolutionen är internationell; att socialismen är omöjlig som lokal
företeelse. Den diskussionen är inte ”teoretisk”. Den är i högsta grad
en fråga om praktisk politik. Vi står inför ett sekel av nationella
och sociala revolutioner. Den som tror att ockrama i Asien och
jordägarna i Latinamerika och de internationella trusterna
frivilligt kommer att lämna makten från sig — även om detta vore
förnuftigt för dem — han har inte sett en livs levande ockrare.
Om arbetarklassen i de rika länderna nu organiseras att uppleva
sina klassintressen i konflikt med de fattiga ländernas proletärer;
då blir detta sekel ohyggligt. Då får vi nya former av fascism
i våra länder och en lång serie blodiga konflikter som kommer
att ta sig även raskrigens ideologiska förklädnader.

Det har tidigare i arbetarrörelsens historia skett att den
”praktiska” politikens taktik fått ta överhand över de förnuftiga
nödvändigheterna. Andra Internationalen och Första Världskriget
t ex. Det kom — som Engels hade påpekat tjugofem år tidigare

— att dränka Europas arbetarrörelse i chauvinism. Det gäller
alltså inte att ”anklaga”. Man måste analysera för att handla. Men
det finns ingen motsättning mellan förnuft och temperament.
Tvärtom just ”temperamentsutbrotten”, den djupa känslan av att
det inte bara gäller Sörmlands eller Sovjets bästa utan världens
revolution, är nödvändig för att man förnuftigt skall kunna befria
sig från det lokala och det taktiska som leder (nu som 1914) mot
undergång. För att säga den saken klart; i en konflikt mellan den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:18:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts/1/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free